|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med en "skramlande" katalysator på min 740 -97. Är det vanligt/ovanligt? Bilen har gått ca. 13.000 mil. Finns det något att göra för att åtgärda problemet eller är det bara att byta ut hela skiten? Var köper man i.s.f. katalysator till vettiga priser? | |
|
Det är förhållandevis vanligt tyvärr. Det finns diverse "fulmek" för att få den tyst, t.ex. dra ett par plåtskruvar rakt in i katalysatorn för att hålla insatsen på plats. Men det enda rätta är att byta den... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Länk är riktigt billiga. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
Ras.mus |
En fråga, inverkar skramlandet på funktionen i allänhet? Om inte, påpekar ni det på besiktningen om den skramlar, eller det är bara ifall funktionen är nedsatt? Jag lär nämligen komma in till dig (jeppe) den närmsta tiden med just lite skrammel i kattarna. Har nu servat bilen med insp 2 så man hoppas ju slippa kat-byte nu! |
Ras.mus |
En fråga till Jeppe. Den sidan som wadel hänvisar till saluför Racekattar samt sportkattar. Är dessa godkända i besiktningen? Alltså, utför de samma arbete som originalkattarna? Sen deras sportkat. Den påstås ta bilar med volym upp till 5 liter. Skulle man då kunna med min 740 montera den så att båda rören går ihop till en kat som denna och sedan dela upp rören till bakdämparna sen?Ett pris på 1850 är ju väldigt lockande, om än med lite svetsarbete på det... vad skiljer en race eller sport kat från deras universalmodeller? Med tanke på besiktning och ev. effektökning... |
|
Just att insatsen är lös ska inte föranleda ett underkännande. Man skiljer inte på olika typer av katalysatorer vid kontrollbesiktningen, bara det sitter en så räcker det. Funktionen bedöms endast om katalysatorn "saknar möjlighet att fungera", vilket används i de fall katalysatorn kan konstateras ha varit öppnat eller på annat vis ändrad, någon egentlig funktionskontroll görs inte. Vad olika tillverkare lägger i namn som "racekat" eller "sportkat" vågar jag inte svara på. Det enklaste är att fråga innan man köper den om den uppfyller de krav som ställs på en katalysator. Personligen tycker jag att den bör uppfylla kraven om man ska använda ordet "katalysator" i produktnamnet... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Katalysatorteknik sa att deras kattar normalt INTE går igenom registreringsbesiktning. var nått med "metallkatt" och "keramisk-katt" , det som sitter original på bilen skall ochså sitta vid registreringsbesiktning , detta verkar dumt då funktionen för vår miljö är densamma. vissa av "race-kattarna" kan man se rakt igenom , reningsgraden verkar vara lika god som original med tanke på att de går igenom kontrollbesiktningen , om det ger nån extra effekt ? Det tror jag verkligen inte de gör på en standardmotor men kanske på en hårt trimmad maskin. Jag har sett M60 motor i bänk och det ger knappt något alls med raka rör från topp till ändröret , men mappar man motorn efter raka rör så visst kan det ge nått. rasmusen : man kan göra som du skriver , men med tanke på hur extremt billiga deras kattar är hade jag köpt två stycken , de har flera modeller , vissa är väldigt små men fungerar endå bättre än en 10 år gammal dubbelt så stor - tror det är nya material innuti. De berättade ochså att det finns kattar som är så små att de trycks in i röret som en insats så de syns inte ens , tydligen skall de rena lika bra som mycket större och äldre konstruktioner. "Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen" |
|
|
wadel: Intressant information från katalysatorteknik, frågan är bara hur man vid en registreringsbesiktning vet om det är en metallisk eller en keramisk katalysator man tittar på? Det övergår i alla fall min förmåga, jag nöjer mig med att det sitter en katalysator där. Kravet är för övrigt att det ska vara en reglerad trevägskatalysator, det står såvitt jag vet ingenstans av vilken typ den ska vara. Det går alltså inte att konstatera varken vilken typ av katalysator det satt på bilen från början, eller vilken typ av katalysator det sitter på vid registreringsbesiktningen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Ras.mus |
Men om jag förstår dig rätt Jeppe, säg OM man skulle öppna en kat uppifrån, rensa ur den och svetsta igen den igen. Då skulle man inte de tester på avgasvärdena som ni gör avslöja detta??? Det verkar ju sjukt... Alltså, vad är det kattarna ska ta bort och varför mäter ni inte halten av dessa i så fall? Skönt att det inte gör något med skramlet... Iofs så lär jag byta kattarna i alla fall, helst till metall eftersom de ju int går sönder igen. Det LÅTER ju billigt med skrammel under bilen om inte annat... Och kan man köpa kat-tekniks dubbelrör- in-ut för knappt 3000:- så är det ju värt det! Tycker jag iaf... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Länk är också ett alternativ. de hade färdiga koncept med rätt böjar för att svetsa in på 540 bland annat som det byts en hel del kattar på. ///MVH Hasso Länk |
Ras.mus |
Ja, på torsdag vid 13 får man domen (kanske av Jesperado) ifall kattarna gör sitt jobb även om de skramlar. Blir spännande! Men funderingarna går nu till en metallisk kat, eventuellt två då förstås. Som det är nu så har jag ett rätt mulligt ljud ändå men det skadar ju itne med lite till. Någon som vet ifall ovan nämnda företags kattar i sport-format låter mycket? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.