AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.594

Få bort katten från bilen?

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Har ett litet problem, vi har en katt som stryker omkring i vårt område, och som tyvärr brukar springa och ligga på bilarna!

Gillar det inte av 2 anledningar
1. Blir skitigt på bilen och rutan!
2. Risken för repor är stor. Kanske inte när den klättrar upp, men vad händer om den ligger däruppe på taket eller huven och sover, och blir skrämd, jo, ut med klorna och "riiitsch".

Katten har inget halsband, och vet ej vem den tillhör!
Att knacka dörr är uteslutet, då det är ganska många lägenheter i området! Har sett den gå in i flera portar, så har ingen aning om vart den hör hemma!

Nu till min fråga:
Finns det nått medel eller liknande man kan använda för att hålla katten borta?

Har fått tips om att skrämma den när den är på min bil, så den lär sig, men då finns juh som sagt risken att den repar bilen när jag skrämmer den!

Att skada katten på något sätt vill jag inte ha ett enda tips om, då jag inte är kapabel att göra så (och tjejen skulle döda mig om jag gjorde det dessutom!)

Så, vad göra?

/Jocce

Forum för digitalfotoentusiaster:
Länk
sh
820
shu!
525i -91
Finns juh kattmynta som gör så att katter dras till saker , kanske fins nåt som fungerar på motsatt sätt ?

Annars kan du juh blöta ner katten så fort du ser den på din gård (om du bor i villa), inte nu om den är på bilen men så lär den sig att hålla sig borta från gården din.

Mvh Robbin
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Shu! Tyvärr är det lägenhet, men parkering utanför (i stort sett en bredare trotoar sm fungerar som prkering för oss som betalar för det)!

/Jocce

Forum för digitalfotoentusiaster:
Länk
Ras.mus
Är det inte så att lösa katter MÅSTE ha halsband? Annars kan du fånga den (snällt) och lämna in den. Det måste väl finnas nått ställe där man lämnar in t.ex. upphittade hundar och liknande? Då får du kanske också reda på vem ägaren är...

Ett annat sätt kan ju vara att fånga in katten (åter igen snällt), sen sätta upp ett par lappa i lokala butiken osv med foto på katten och säga att den är upphittad. Då kan du också få reda på vem ägaren är kanske.

Sen vad som katter tycker luktar illa vet jag inte tyvärr... Men du kanske kan hälla ut ättika på din parkeringsplats. Det luktar ju itne gott. Eller något liknande som inte är brandfarligt eler så förstås. Vet inte om lukten håller i sig men katter känner det säkert bättre än vi!
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Har råkat ut för samma grej fick även feta repor på bilen :-(
Det finns hund och katt medel som man köper i zoo/trädgård butik.
i pulverform har jag hört, strö runt bilen , med den så håller sig
katter och hundar borta. Luktar tydligen inte vidare för dom.
Man använder det i rabatter och gräsmattor.
Enlig lag så skall katt och hundägare ha koll på deras djur
under uppsikt så att den inte skadar des omgivning och eller stör
andra i omgivningen, men hur kan man göra det om man släpper
katterna springande lös på gården??

Hadde ett incident i veckan som var att grannens katt sprang in i
ett hus och husägaren såg inte katten när den sprang in.
Husägaren skulle åka till landet under helgen och låste dörren och
drog medan grannens katt satt inlåst utan att veta om det.
När dom sedan kom hem så var hela huset nedskitad och nedpissad av den stakars katten
som var inlåst i tre dagar.
Snacka om att man tar hänsyn till andra som katt ägare då?

Vissa borde inte ha katt/katter
Jocce81: lite extrem lösning men...
Läste om ett liknande problem där bilägaren sköt kattdjäveln till slut. Enligt dom i HD (det drog ut på tiden i olika instanser) blev han ålagd att betala 300 kr som ersättning för katten baserad på marknadsvärde på en bondkatt. Eftersom det inte förekom djurplågeri så blev det ingen annan påföljd.

Dogs rules!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
sätt den på Finlandsfärjan eller något annat fartyg...

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Si
765
Simon01
120dM -08
Har katten väl lärt sig att sätta sig på en varm motorhuv så är det nog svårt att få den att sluta med det på nåt vänligt sätt. En hink med vatten lär den kanske att värma sig nån annanstans. Hade det varit min bil och katten hade saknat halsband så hade jag vidtagit lite mer drastiska åtgärder.
Saknar katten halsband anses den som "vild".

Jag skulle tro att det finns kattägare som inte heller skulle dra sig för psykopatmetoder efter en s.k. drastisk åtgärd.

____
Reach the door with a breath and a scream.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
i ett område som har mycket katter hjälper det inte att "ta bort" katten , katter är revirhävdande djur och finns det en opissad markplätt kommer snart en ny katt dit och ser det som sitt revir.
Själv har jag problem med en skatunge som går omkring på bilen och skiter på den , ett rönnbärsträd precis bredvid är skatans mat och ni kan tänka er hur kul det ser ut när skatan har kalasat rönnbär.... tagit han på bar gärning en gång så han vet att han är igenkänd , men jag tvivlar på att det har en avskräckande effekt.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Visa användare
52
Mauritz
Billös
Katter ogillar stark doft av ex.vis munvatten, tandkräm och annat som "stinker menthol".
Ganska udda med en bil som konar nyborstade piggar, men vafan gör man inte för att hålla den ren o fin.
Om det funkar på skator och andra kräk tvivlar jag på, möjligen kan det attrahera en och annan tandläkare, det vore ytterst olyckligt att ha en på bilen varje natt då de brukar ha något större tassar, dessutom beskodda sådana.
Sedan finns det säkert en hel uppsjö av olika "cat repellants" på marknaden. Hör med din lokala djuraffär, dom vet nog säkert.
Annars hittar man en hel del på nätet.....Länk
eller.....Länk

God jaktlycka :-)
Länk

/Udo Dirkelsniff

Länk
Te
63
Tewe
520dT xDrive -18
Det sägs att katter inte gillar citron och vitpeppar. Det kan vara ett problem att pressa en citron över motorhuven, det mår säkert inte lacken bra av. Däremot skulle jag prova att strö lite vitpeppar på bilen. Det skadar säkert inte lacken. Det sämsta är väl om det blåser eller regnar, då förlorar man skyddet.

Om du pepprar bilen ett antal dagar så kan du troligtvis dra ner på vitpepparn allt eftersom. Katten lär sig säkert med tiden att din bil inte är en bra viloplats och därmed sluta att använda den.

Jag vet inte om det fungerar men det kan vara värt ett test i alla fall!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Finns medel att köpa som håller katter borta att köpa i närmsta zoo-butik.

Citron funkar annars utmärkt. Kanske finns nått bilvax som luktar citron?

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.