|
|
|
|---|---|
|
Vad är det för fördel/nackdel med stumma motorfästen? Jag ska använda bilen till (gata)/bana/stripp körning. Ska man göra av plast tex polyamid eller ska man göra av stål? | |
|
Gör dom i aluminium, det lätt o enkelt att hitta/berbeta! Tänk dock på att göra alla fästen stumma, så inte motorn sitter stumt o lådan i gummi, det blir lätt brytkrafter då! Fördelar: motorn sitter stumt och ger att bättresvar, Nackdelar: vibrationer o oljud hörs mer..... ///Magnus |
|
| större risk för ramsned bil också, speciellt om du ska köra bana, tänkt dig utgången av en lång djup högerkruva, motorn är stum och du drar på fullt, i vanliga fall hade motorfästet få ta största kraften, nu kommer ist, hela ramen vridas å högerhjulet lyftas i extrem fall. | |
| pm du har helbur så funkar det dock | |
|
jimboo: Ska nog mycket till om motorn ska kunna dra ramen sne på en banbil, visst på en rattlåsracer med 1000hk kanske........ Att däremot inre framhjulet lyfts i sväng är bara tecken på bra fäste o fin balans........ ///Magnus |
|
|
Det låter ju bara som fördelar, då tillverkar jag såna till min! |
|
|
Ja, gör så, jag har kört med stumt i flertalet år på racern, det funkar fint + att inget rör sig i onödan, då kan man även stumt-montera avgassystemet vilket är ytterligare en fördel! ///Magnus |
|
|
Ja just det! det tänkte jag inte ens på! |
|
WIKING |
Jag monterade stumma växellåds fäste (ALU) på M3an och Jätte hårda gummikuddar med aluhölje runt på motorn men det gick inte att sitta i stolen pga alla viberationer. Åker man med helt stummt är väl risken stor att motorfästen spricker alt. spricker motorbalken om man inte förstärker den, har man otur spricker motorblocket om man inte förstärker det oxå. Har nu Volvo 164 motorkuddar med aluhölje och 535m växelkuddar och det blir stummt men vib.fritt. KÖHLER 2,5 |
|
Det är även skillnad på en rak 4:a och en rak 6:a. En 6:a har inga fria moment/krafter jämfört med en 4:a, så på en 6:a ska det inte vara några problem att köra med stummonterat (har alu kuddar till motor o vxl på min 327tic), fast jag vet inte hur det blir på en 4:a Mvh//Jonas E21-racing: vad är fördelen med att köra med stummonterat avgas? |
|
|
Bmw-vhd: Att skiten sitter kvar ! ///Magnus |
|
|
Vet flera som kör med stumt monterade motorer/växellådor, alltså på tävlingsbilar. Aldrig nåt problem med brustna motorfästen eller block o.s.v. ///Magnus |
|
|
På en rak sexa vibrerar det inte speciellt mkt, men på en fyra ruskar det rätt fint med stum motor. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.