AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
969

Problem med värmen på högra sidan..!

lo
14
looper
bmw 728 i
Hej..!!

Jag äger en 728-97.
Jag har blivit uppmärksam på ett litet problem nu när värmen ute börjat krypa ner mot minusgrader..!!

Det verkar bara komma värme från förarsidan trots att jag kör med båda reglagen på högsta värme,på vänstra sidan kommer det bara kall luft. Och detta trots att tempmätaren står rakt upp som den ska göra..

Jag har kollat runt lite här på forumet och dom skriver att det kan vara värmeventilerna som kärvar,men var sitter dom på 7-serien.?
Och kan man kolla om dem funkar utan att behöva demontera dem..??
Något slags test.??

/Pälsmössan/

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag hade snarlikt problem på min men med värmen konstant på på förarsidan. Vet inte på 728 men på min 740 -97 sitter den högt upp mellan torpedväggen och motorn, två stående cylindrar. Syns väl om man vet att det är så den ser ut. Hyfsat lätt att få bort med minimalt kylvattenspill.

Då detta är ett standardfel på E38 enligt min ÅF, han sa att de sålde ganska bra av denna, så brydde jag mig inte om att felsöka närmare utan köpte helt sonika en ny och bytte varvid allting fungerade som det skulle igen. Sålde sedan den kärvande ventilen på eBay - med klar upplysing om att den kärvade och inte fungerade ordentligt - för att täcka lite av kostnaden.

Om man har ork och energi nog tycker jag mig förstå att man kan ta isär och fixa detta men då jag inte vill behöva drabbas av detta problem igen så valde jag att byta rätt av.

Mvh Björn
lo
14
looper
bmw 728 i
Okej, tack Björn..!!!

Jag ska prova att demontera ventilen snarast och förhoppningsvis är det den som är kass så att det bara är att byta ut.!!

Tack för ett snabbt svar.//

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Den är "1" i detta diagram: Länk

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.