AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.170

Spårkänslig pga framvagnsinställning ej ok?

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Min "svåger" lånade bilen, och påpekade att den är väldigt spårkänslig.
Jag har alltid kopplat detta till de relativt breda däcken (245 fram och bak) då det var när vi slängde på de i våras det började kännas!

Men han sa att det även kan bero på att fram (och bak) vagnsinställningen inte är korrekt, så man började juh fundera lite, kan det vara på det sättet?

/Jocce

Forum för digitalfotoentusiaster:
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja!

Men även felaktig inpressning på fälgarna, för breda däck, och fel lufttryck kan ge sådana tendenser.
Blandar man olika däck på bilen brukar spårkänslighet uppstå. Har man olika mycket slitna däck mellan bak- och framaxeln, kan det också bli så.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
Skaffa smalare däck fran, jag har 255 bak och 235 fram, inge spårkänslig alls, man ska inte ha lika breda fram och bak, särskillt inte då man har så breda däck som 245,

Har man intresse, tar man sig råd :)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Vet inte säkert hur framvagnen ser ut på E39 men hade snarlika problem på min E38. Lät byta bussingen till hjälpstyrarmen med stor förbättring som följd med Länk som inspiration - tack Thommy! Fast visst spårar det mindre med "cykeldäcken" på 16" fälgar än med "gummisnoddarna" på 18" fälgarna, i synnerhet på dåliga vägar.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.