AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.296

Min taxiresa från krogen

Sida 2 av 3
merca C (w202) och E (w210) klass har ett välkänt problem med kulbultarna (spindelleder), kan det vara en sån som brast? dom håller väl högst 10K mil sen måste dom formligen bytas

___
Mvh
Patrik N.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dom har inga spindelleder i bakvagnen...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Jesperado:"Personligen hade jag nog mer blivit irriterad på taxiföraren/taxibolaget. Betalar man en massa pengar för att på ett säkert sätt bli transporterad från punkt A till punkt B och bilen havererar med risk för personskador på vägen tycker jag det är under all kritik..."

Menar du verkligen att det är taxiförarens eller bolagets fel att detta inträffade?
Bilen ifråga var tydligen inte äldre än 4 år, och jag har svårt att tro att man medvetet körde med en defekt bil.

Och du kan väl heller inte kräva av chauffören att denne skall känna till bilens kondition till 100%.
Det kan mycket väl vara så att föraren aldrig hade kört bilen tidigare. Kanske han t.o.m var ute på sitt första pass någonsin.

Så det är att ställa krav om man tycker att föraren eller framförallt bolaget ska känna till skicket in i minsta detalj på samtliga bilar. Och skicket på taxibilar är gott, och jag antar att bilen ifråga har fått sedvanlig service som görs ungefär 1 gång varannan månad på aukt verkstad och bes sker 1 gång per år.

Ej heller kan man klandra bilprovningen för att bilen pajade(om inte bilen var inne på bes dagen innan) snarare så är det väl bilverkstan som har gjort en miss.
läste inte tillräckligt, sorry for that!!

___
Mvh
Patrik N.
Ja
760
JanF
530i-93
Kan ju vara så enkelt som att hjullagret skar, det gjorde det för mig och hjulet trillade av.

Absolut inget besiktningen kan se. Mitt lager var tyst och glappfritt 20 mil tidigare, från det som lagret började låta illa tills hjulet trillade av tog det cirka 6 mil.......

Jag lyckade alltså inte en köra hem.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
henke lexus: Ja, jag tycker absolut att man kan kräva att en taxibil ska vara i fullgott skick, inte minst ur trafiksäkerhetssynpunkt. Är inte det en ren självklarhet?

Jeppe

kurremurre
Inga bilar äldre än 6 år,,Taxi 020..men va då ,,jag tappade ett bakhjul på min taxi ..inga passagerare i ..jo. de var efter service ..
Rw

rw
jesperado:håller med dig.
Men om taxibilen pajar så tycker du alltjämt att det är taxiförarens/bolagets fel?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
henke lexus: Absolut. Den som äger/framför fordonet är ansvarig för dess skick. Detta gäller inte i mindre utsträckning för en taxibil, snarare tvärtom!

Jeppe

jesperado:Ok vi är inte överens.
Behåll du din ståndpunkt så behåller jag min.

Kan för egen del inte förstå hur det skulle vara taxiförarens/bolagets fel att en bil plötsligt utan förvarning går sönder. Och har man gnutta självbevarelsedrift så sätter man sig inte frivilligt bakom ratten på en taxibil man vet är trasig. (det skulle inte jag göra!)

Det händer faktiskt att även välskötta taxibilar och andra bilar för övrigt går sönder utan förvarning.

Naturligtvis skall bilen vara i trafiksäkert skick, inget snack om det. Men en bil kan ganska plötsligt förvandlas från trafiksäker till trafikfarlig.

Ganska få taxiförare är erfarna bilmekaniker som har 100% koll
på konditionen på fordonet dom framför. Tvärtom tror jag dom flesta har en ganska genomsnittlig kunskap om bilar, dvs som medelsvensken. Det i sin tur kan man ifrågasätta om det är rätt o riktigt men det är en annan fråga. (Gissa mitt yrke)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
henke lexus: Jag vet inte om det är något att vara överens om, lagen är utformad på det viset. Den som äger/framför fordonet HAR ansvaret för fordonets skick och att det är trafiksäkert.

Om du är taxiförare (det är då min gissning) tycker jag det är en tråkig inställning att du inte har ansvar för dina kunders säkerhet. När en kund betalar dig pengar för att på ett säkert sätt bli transporterad och bilen havererar på vägen eller en olycka inträffar vill man nog inte höra "det är sånt som händer, det ligger inte på mitt ansvar"...

Vad fick du lära dig i ämnet när du tog din taxiförarlegitimation?

Jeppe

ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
henke lexus,

Det var ägaren till bilen som körde när hjulet lossnade.

Eftersom bilen framförs yrkesmässigt så tycker jag absolut att man kan kräva att bilen ska vara i trafiksäkert skick. Sen kan det naturligtvis hända saker som är svåra att förutse.

Skulle du exempelvis vilja flyga med ett bolag som resonerar som du gör?
kurremurre
Du grabbar ,,man har varit på service på aukt.märkesfirma...glad i hågen men friska vätskor osv,,rullar men ..inte fa..kollar jag att meken har dragit alla hjulen,,

rw
kurremurre
min senaste taxi som jag var anstlälld på .en 940 limo - 98
rullade 90.000 mil..inga hjul som lossnade där inte ..o inget annat heller ..
Roger

rw
I 90% av alla alvarliga insidenter beror på slarv när service gjordes. Min erfarenhet då jag kört yrkestraffik i 9 år. Å med tanke på att nästan alla taxi bilar går på service avtal så ligger nog ansvaret på den som genom entreprenad tagit över ansvaret på bilens sevice och underhåll.
Visa användare
199
Gus
528iM -98
Jesperado :
Om bilen var fullservad på auktoriserad verkstad och inte kört på något som gjort att bilen gått sönder ligger ju ansvaret på biltillverkaren, oavsett vad lagen säger. Tycker jag. Vad ska åkeriet göra förutom att följa tillverkarens serviceintervaller? Att serva bilen enligt rekomendationer och besiktiga bilen på utsatt tid är ju allt man kan göra för att hålla bilen i trafiksäkert skick. Att uppfylla dessa krav tycker jag är att ta ansvar för sina passagerares säkerhet från Taxibolagets sida. Det är ju snarare Mercedes som ska ta åt sig av detta och införa ännu tätare serviceintervaller mm för att undvika att sådant inträffar.

Till sist: Nope! Jobbar inte som taxichaffis... :)

//Gustaf
Visa användare
199
Gus
528iM -98
För att bara dra en parallell med mitt jobb.

Jobbar på en IT-avdelning där det köps in en hel del datorer. Låt säga att vi köper en dator som sedan lämnas ut till en användare. Efter en vecka går det inte att starta datorn då hårddisken har gått sönder. Datorn har bara använts till ordbehandlig och har därmed används på det sätt som den var ämnad att användas. Eftersom det finns garanti kvar på datorn så lagas datorn av datortillverkaren.

Vems fel var det att datorn gick sönder? Användarens, It-avdelningens eller tillverkarens?

Användaren (taxichaffisen) kan ju helt sväras fri. Han/hon har ju använt datorn som den ska användas och har ju ingen teknisk kompetens att avgöra att datorn är på väg att gå sönder. It-avdelningen (bilverkstaden) har ju kanske tekniska kompetens att avgöra om datorn är på väg att gå sönder men inte heller haft någon möjlighet att se att detta var på väg att inträffa då datorn har används av användaren och inte av It-avdelningen. Och It-avd har ju inte av tillverkaren fått intruktioner att ta in datorn för genomgång efter bara ett par dagar. Tillverkaren (Mercedes) däremot har ju garanterat att datorn ska fungera felfritt under garantitiden. Garanti är ju faktiskt någonting mer än bara en "garanti" på att tillverkaren ska så för en ev reparationskostnad om produkten skulle gå sönder under inom garanperioden. När tillverkaren lämnar en garanti så betyder det att de garanterar att produkten ska fungera problemfritt till garantin går ut.

//Gustaf
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Gus: Jag känner inte till de regler och lagar som gäller som gäller i IT-branschen, men när det gäller trafiken är det väldigt enkelt. Den som äger/framför ett fordon ansvarar för fordonets skick. Det finns inga egentliga undantag från den regeln.

När jag åker taxi och taxin brakar ihop håller jag taxiföraren eller taxibolaget som ansvariga, det ser jag som en självklarhet, jag har köpt en tjänst som dom sen inte levererat. Handlar det om en defekt på bilen så får taxiföraren/taxibolaget i sin tur hålla biltillverkaren ansvarig, det är inte mitt problem...

Ska man dra en parallell till ditt IT-scenario skulle jag nog ändå se det likadant. Om jag anlitar ett IT-bolag för att ge mig t.ex. en helhetslösning på ett nätverk med klienter och två av klienterna packar ihop första veckan ringer jag natuligtvis till IT-bolaget och ställer krav att det ska åtgärdas. Sedan är det ju IT-bolagets ansvar att gå till tillverkaren av datorn och få problemet löst där...

Jeppe

852
Sörpan
325xi -02
Nu har det inte hänt något allvarligare än punkteringar för min del, men när det har inträffat så har jag kallat på en annan bil och bjudit på resan, svårare än så är det inte. Skulle det hända något allvarligare så finns det försäkringar.

///Sörpan, taxichaffis

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
jesperado:Jag tar mitt ansvar till fullo och jag tar mitt yrke på allvar.
Men att jag som taxiförare ska hållas som skyldig för att taxibilen går sönder trots att den är servad enligt tillverkarens alla rekommendationer och riktlinjer och besiktigad och ej heller använd som om det vore en traktor eller stridsvagn köper jag inte.

"Vad fick du lära dig i ämnet när du tog din taxiförarlegitimation?"

Kontroll av spolarvätska, torkarblad, motorolja, bromsvätska och att däcken ej var slitna mer än 1.5 mm. Mer krav än så för att kontrollera en taxi innan man började ett pass ställdes ej. Huruvida bilen är besiktigad skattad och försäkrad och servad är taxiägarens/åkarens ansvar.

jaken:"Eftersom bilen framförs yrkesmässigt så tycker jag absolut att man kan kräva att bilen ska vara i trafiksäkert skick. Sen kan det naturligtvis hända saker som är svåra att förutse.

Skulle du exempelvis vilja flyga med ett bolag som resonerar som du gör?"

Jag instämmer helt och hållet med dig att man som kund kan
kräva att en taxibil skall vara i trafiksäkert skick. Nånting annat är fullständigt orimligt.

Ja det skulle jag, utan att vara insatt i flygbranschen så skulle jag ej klandra piloten om piloten ifråga har följt alla föreskrifter och förordningar till fullo om en olycka skulle inträffa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.