|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Skulle hem från krogen i natt, tog taxi, allt var frid och fröjd tills vi var halvvägs hemma då bilen "hoppade" till lite grann, och bakvagnen började sedan vibrera som tusan. Chaffisen gick ut och kollade om han hade punka eller något, såg inget fel då. När hade körde iväg igen så skramlade det och lät från bakvagnen, lät typ som en stenkross. Chaffisen hann precis svänga in på en parkering, där slutade resan och vi steg ur för att kolla läget igen, då hade ett bakhjul vridit ca 30 grader och det såg ut som att om man lyfter upp bilen så stannar hjulet kvar på marken. Han sa att han inte kört på något tidigare och när vi var i bilen så körde han inte på något. Om det stämmer det han sa, att han inte kört på något tidigare, hur fan kan en bil i det skicket gått igenom besiktningen? | |
|
Svårt att svara på när man inte ens vet vad det är för fel på bilen...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Eftersom hjulet höll på att lossna, så måste ju hjulupphängning med stagen osv också ha lossnat eller gått av...eller? Det såg ut som att bilen kunde styra med ena bakhjulet. |
|
| Jesperado, hur ofta besiktigas taxibilar? | |
|
Om chauffören eller nbilens ägare inte håller på koll på skicket, speciellt på en taxibil som rullar brutalt mycket är det väl inget man tycker att besiktningen skall berätta? De är ju ingen bilverkstad. Asken |
|
|
jaken: Taxibilar besiktas årligen. Det är minst sagt svårt att uttala sig när man inte ens vet vad det är för bil, vad som har hänt eller när bilen senast varit besiktad...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Taxi bilar besiktas 2ggr per om de är auktoriserade. I värsta fall var 12 000mil. Oavsett hur gammal bilen är. Annars 1ggr per år. 24 000mil kan det då bli. Inget man anklaga besiktningen eller chaffören/åkaren då de inte ska behöva göra ett skit då 90% av alla taxibilar går på full service avtal. Inkluderar allt som lampor och gummimattor. Dock är inte bromsar o däck inkluderat. Garantin gäller ju i 45'mil på MB 36'mil volvo och 2 år på Peugot utan mil beränsning :) Det är en schyst deal |
|
|
Besiktigas två gånger per år??? En gång per år räcker väl? "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Som sagt, en gång per år är det kontrollbesiktning för personbilar i yrkestrafik, t.ex taxibilar. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jesperado, jag vet inte när den var besiktigad senast, tyvärr. Bilen var en MB E-klass. Asken, det är sant, det kan hända mycket på ett år med en taxibil. Men faktum kvarstår att bilen i princip tappade bakhjulet under färd, tur att det hände på 50-väg och inte 3min tidigare på motorvägen. Då vet man inte hur det hade slutat. |
|
|
Jag förmodar att bilen var ganska ny, då kan man i det närmsta utesluta rostskador som orsak till haveriet. Kvar finns rent mekaniska fel, troligtvis beroende på antingen fysiskt våld från t.ex. en olycka eller bristfällig fastsättning av någon detalj efter t.ex. ett verkstadsbesök. Vilket som av detta kan ha skett efter den senaste kontrollbesiktningen, så att skylla på Bilprovningen tror jag blir svårt i detta läget. Personligen hade jag nog mer blivit irriterad på taxiföraren/taxibolaget. Betalar man en massa pengar för att på ett säkert sätt bli transporterad från punkt A till punkt B och bilen havererar med risk för personskador på vägen tycker jag det är under all kritik... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
AEG: Vad är en auktoriserad taxi? När jag körde taxi (020 i Stockholm) besiktigade jag mina bilar 1 gång om året. |
|
|
I taxi Västeås så ska bilarna besiktas två ggr per år. Då vi är anslutna till taxiförbundet. Om jag fattat det rätt är dock inte helt säkert, och att det är taxiförbundet men tror det. Auktoriserning kanske är fel utryck, men är det som används. Dock kanske på ett felaktik sätt. Men vi besiktar två ggr å är rätt säker på att taxi Sthlm också gör det. |
|
| Bilen var en faceliftad E-klass, så den måste ha varit från 2000 eller nyare. | |
|
AEG: Vem utför besiktningen två gånger per år? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
SBP. Antar att det är en extra verifikation på företagets seriösitet. Så därför köper man en extra besiktning bara. |
|
|
Menar du Bilprovningen? Får man gjort en trafiksäkerhetskontroll då, eller en kontrollbesiktning? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Taxi Sthlms bilar besiktas 1 gång per år! Låter märkligt att taxibilar i Västerås besiktas 2 ggr per år. /Lazze Länk |
|
| Iofs besiktigar man även taxametern 1 gång om året men det görs inte på Bilprovningen. | |
| Är antagligen trafiksäkerhtskontroll. Har vart ett krav på kvalitetsstämpeln vi ska uppfylla. | |
|
Ok, blev lite nyfiken. Jag känner inte till något annat taxibolag som gör så... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.