AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.583

Byte av slitna Lambda-sensorer = lägre bensinförbrukning, jämnare gång

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
På min E38/M62 740i har jag stört mig lite på att den har gått bättre under uppvärmingsfasen (Open-loop) än när den är varm på delgas och Lamda-sensorerna styr DME'n (Closed-loop). Kollade efter lite och fann att Lambda-sensorer tydligen anses ha begränsad livslängd och skall fungera sämre redan innan de slutar fungera helt. Då mina sensorer (och resten av bilen med) nu hade gått ca 17.000 mil så skaffade jag nya OE-sensorer från Bosch och bytte dem. Det var f.ö. väldigt enkelt med hjälp av en specialhylsa för just sensorer.

Resultatet blev till min förvåning lägre bensinförbrukning samt som jag hoppats bättre gång och svar på delgas. På motorväg med farthållaren ställd på 130 km/h så sjönk förbrukningen från 1.18 till 1.01 l/mil, detta med 18-tumshjulen på. Iofs en helt o-vetenskaplig mätning, men en minsking är jag tämligen övertygad om att det blir. Vid en koll nyligen så hade hade jag inga felkoder lagrade alls så sensorerna bör rimligen ha fungerat, om än inte helt optimalt.

Så min slutsats: Lamda-sensorbyte - bättre än trimchip! :)

Mvh Björn
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
En del biltillverkare förordar byte vid cirka 14.000 mil VAG om jag inte minns fel, en sliten lambdasond tar rejält mycket längre tid på sig att justera sig till rätt nivå än en ny.

///MVH Hasso
Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Intressant.. vad gick lambdasonden på?
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Betalade motsvarande 2.400 SEK för båda inklusive frakt, inte så billigt...

Men jag hoppas dessutom att iom detta håller katalysatorerna lite längre så kanske det lönar sig på sikt, jag hoppas det iaf.

Mvh Björn
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Oj, det är så pass... Samma till 750 tro? Och kan man vänta sig liknande resultat trots simplare (äldre..) motor?

Min går som ett spjut (funderar ibland om den är trimmad eller nåt :)), har 100% perfekta avgasvärden osv, men tycker nästan den är väl törstig. Kan bero på mitt körsätt iofs :) Men enligt "farthållare metoden" efter landsväg tycker jag att den drar lite mer än förra jag hade. Vad tror ni.. kan ett byte av lambda vara något att tänka på?
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Du kan ju mäta upp sonderna först och är de helt friska ger ju inte byte något.

"Att ge en vägsnigel fingret är som att kasta pärlor till svinen"
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hur ska jag mäta upp dom? Och hur ska jag veta hur lång tid dom tar att justera sig som hasso pratar om..?

Avgastest visar dock alltid 1,00.... kan man säga något om skicket utifrån det?

Jag kom iofs att tänka på att däcken säkert påverkar förbrukningen, på förra satt 255/235, på denna sitter 285/255. Kanske mer troligt att det är det som gör skillnaden?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.