|
|
|
|---|---|
|
Jag har planer på att skaffa mig en 330 sedan när jag slipper stora barnvagnar ;) Jag har kört 330 coupe, 330xi touring, z3 3.0 men inga 330 sedaner, och inga automat 330's. Rekommendationer? 3 liters motorn borde lämpa sig rätt bra för automat? M-chassie är väl också helt oumbärligt? Vilken annan utrustning är oumbärlig? Mvh __ Bilen: Länk | |
|
Jag har en 330 sedan som numera sällan behöver lastas med barnvagn. Motorn är ju kraftfull på alla varv, så den borde jobba bra ihop med en automatlåda, fast jag har aldrig provat. Den manuella lådan är dock en fröjd, och motorns breda register gör att det inte är nödvändigt att växla särskilt ofta, men sitter man i Stockholms-köer kan jag förstå om automat är att föredra. Även standardchassit duger gott. M-chassiets fördelar kommer nog mest till sin rätt på bana, men då önskar man sig nog ännu styvare chassi. |
|
|
Jag provkörde en automatare innan jag köpte min och tyckte visserligen att motorn lämpar sig för en automat, men jag tyckte aldrig att det passade biltypen. Den manuella lådan är så bra att det faktiskt inte finns någon anledning att välja automat. Vill man inte behöver man dessutom inte växla speciellt mycket eftersom motorn är björnstark. Innehållen i dagens komfort, exlusiv och m-paket innehåller det som man behöver. Dvs Multifunktion för ratt, Larm, Regnsensor, Klimatautomatik, CD-spelare, Radio BMW Business, sportstolar, pdc. M-sportpaketet innehåller ju underbart vackra m-aerodynamik paketet, m-chassi och lite annat smått och gott. Dessutom skulle jag nog inte vilja vara utan HK-ljudet eftersom det är lite halvstruligt att bygga vidare. |
|
|
Jag har kört 330 step vid ett flertal tillfällen och tycker att de känns lite halvtrist då man tappar en del av kontrollen. De känns dessutom som den hämmar en del effekt vilket även visar sig på pappret. Bor du i stockholms innerstad så kan jag rekommendera steptronic inte annars. (Och om du håller på att bli pensionär/gubbe då :) Som herrarna ovan är Getrag lådan i 330 en seriös fullträff. Jag kan inte komma på något ont att säga om lådan till skillnad från tex i 328an. Komfortpaket i kombination med sportpaket är fullt tillräckligt för att tillfredsälla alla behov samt säkerställa en mer lättsåld bil framöver. Det jag stör mig mest på med sedan:en är att xenonljus inte ingår i komfortpaketet. Tycker de är dumsnålt av Bmw då skillnaden är VÄLDIGT stor. Till skillnad från Acey så tycker jag inte ljudsystemet är särsklilt svårt att bygga ut, och att H.K är seriöst skräp i paritet till vad de kostar att välja till. Jag rekommenderar absolut att välja en 330 emd sportchassi då bilen kommer väldigt mycket mer till sin rätt på kurviga landsvägar då. Sen tycker jag standardchassit är för högt på sedan:en. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Kör själv 330 sedan manuell. Har testat 330 automat en del och den är klart mumma den också. Som Wendtan säger förloras en del av kontrollen (t ex vid motorbromsning) och naturligtvis lite kraft. Jag gillar den manuella skarpt, men nästa gång tar jag gärna en automat för med åren blir man tröttare. Automaten och 3-litaren är en sällsynt skön kombination som lirar riktigt läckert. En faktor som faktiskt inte är helt mesig är att 330n redan med manuell låda drar rejält med soppa (jag kör mest motorväg och hamnar nästan aldrig under litern). Vanligt sportchassie är std på 330n. Hårdare vill du inte ha. Välj gärna 205or på vintern så spårar det inte så förbannat. I övrigt kan jag bara säga att 330n är den bästa bil jag haft. |
|
|
Jag kom ju på att jag har kört 530iA sedan e60, men det är ju en annan bil... På e46 328'an vet jag att skillanden är märkbar mellan automat och inte automat, men så är ju även skillnaden mellan 328 och 330 är klart märkbar. Jag tycker också det är skumt hur vissa utrusningsnivåer är satta. En kompis som har en 330xiT -02 med stora M-paketet, komfortpaketet, Navi/TV etc. saknar också xenon (var inte standard i M-sportpaketet -02) Originalhöjd på bilen kommer jag inte åka runt i länge, sportchassie eller något lämpligt coilover-kit, manuell låda bockar jag av också, stolar med sportskinn känns också lämpligt. Det yttre M-Sportpaketet (spoilers) känns inte som någon nödvändighet för mig, jag gillar 330's orginallook, kanske därför min nuvarande touring ser ut som den gör:) Länk Tackar för all feedback! Mvh __ Bilen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.