|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
bmw alpina b3 |
Till säljstarten den 5 mars 2005 kommer den nya 3-serien med fyra nya motorer; tre bensin och en diesel. Den raka sexan i 330i får 27 nya hästar jämfört med sin företrädare, vilket innebär hela 258 hk. Adderat med 300 Nm från 2 500 r/min är den nya sexan den mest kraftfulla och lättaste i sitt segment. Det är magnesium som minskar vikten i den nya motorn med hela 30 procent. Motorn är dessutom utrustad med Valvetronic, som reglerar ventilernas öppning och lyfthöjder steglöst beroende på gaspedalens läge. Systemet är kompletterat med Dubbel-Vanos som styr insugnings- och avgasventilernas öppningstider. En 330i gör 0-100 på 6,7 sekunder, toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Förbrukningen vid blandad körning 8,7l/100 km. BMW 325i har en cylindervolym på 2,5 liter och levererar 218 hk respektive 250 Nm vilket ger en acceleration från 0-100 på 7,1 sekunder och en toppfart på 245 km/h. Bränsleförbrukning är 8,3 l/100 km. BMW 320i är den starkaste fyrcylindern för 3-serien. Med 2,0 liters cylindervolym levererar den 150 hk och 200 Nm. Accelerationen från 0-100 tar 9,0 sekunder och toppfarten är 220 km/h. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 7,4 l/ |
|
Nya 330 kommer göra 0-100 på 6.3 sek. kika på bmw.de. Jag tycker isig att 0.2 sek förbättring mot nuvarande 330 inte är sådär kryss i taket jättestor. De som imponerar på mig är förbrukningssiffrorna Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| den motorn finns redan i 630 | |
|
Tråkigt att de sänker hk antalet på 320... Är ju nästan som nuvarande 318. /Johan Min bil: Länk |
|
| Kommer det ingen 323? Det känns som ett jätteglapp mellan en 4-cylindrig 150hk och en 218hk 6:a. | |
|
Nya 320i skall man nog se som en direkt ersättare till nuvarande 318i (som ju också är på 2,0 liter). Det kommer säkert en 322i/323i på runt 180 hk lite senare, som efterföljare till nuvarande 320i 2,2 |
|
|
Är väl första gången dieseln har mer effekt än bensinaren :) 320d=163hk 320=150hk /Johan Min bil: Länk |
|
| Vadå? 320 kommer ju finns kvar med en 2,2l motor,men effekten höjs från 170 till 180hk | |
|
LazerEye: Var har du hört det? Det låter märkligt att 320i ska finnas med både 4:a på 150 hk och 6:a på 180 hk. Någon annan här på forumet nämnde att han hört talas om att det kommer en "nedtrimmad" 2,5-litersmotor på ca 177 hk. Låter mycket rimligare i mina öron iaf. MVH |
|
|
Köpte en tysk biltidning för ett tag sen,och där i står de om alla nya motorer. Står att 318 ska få en 2,0l 4:a på 150hk och att 320 får en 6:a på 2,2l me 180hk... Låter inte de ganska troligt? |
|
|
Nej! :) Nya 320i har en 2-litersfyra på 150 hk (i princip samma motor som i dagens 318i). Nya 318i, däremot, får samma 2-litersmotor på 129 hk som sitter i 118i. MVH |
|
|
Tycker de låter konstigt,men om du är helt säker så... |
|
|
Lazereye och BMWcrille>> Jag tror ni har rätt båda men ni får skilja på modellnamn och motorbestyckning. Jag tror den nya 6 cyl 2,2.litermotorn på ca 180hk kommer att heta 322i eller 323i för att skilja den från nya 4-cyl 320i mvh |
|
|
Tyska Auto Motor und Sport skriver i sitt senaste nummer att förrutom dom nu presenterade modellerna kommer senare en 2,2 liters 6:a på 192hk och två 6 cylindriga dieslar 2,5 respektive 3,0, Touring kommer hösten-05. Coupe/Cabrio kommer inte innan 2007! Mvh Stephan |
|
|
Verkar stå lite olika i olika tidningar. Köpte Auto Zeitung och där står de att cupén kommer sent -06/början av -07 och cabrio under -07.. Och att M3:an kommer under slutet av 2007 |
|
| tyvärr har BMW inte lyckats med bakändan, som vanligt och den ser tyvärr ut lite som SAAB 9-3 Aero bakifrån med den bulliga häcken, baklysena är inte helt lyckade heller. Framifrån och speciellt från sidan är bilen mycket smäcker med inget överhäng överhuvudtaget framför framhjulen, mycket mycket läckert, detta är förmodligen BMW ensamma om på marknaden att kunna erbjuda jämfört med våra vanliga standard bilar. | |
|
Håller me på de mesta. Men tycker hela bilen i sig är för mycket "affärsman me portfölj" om ni förstår..själva sportutseendet är ju nästan tolalt borta. Den är helt enkelt för mycket standard. 5-serien kan ju ha lite mer av de utseendet,men inte en 3-serie som ska vara en lite mer "sportigare" modell.. Men de brukar ju va en annan sak att se bilen i verkligheten i mot på bild,så vi får se... |
|
|
Utvecklingen går verkligen framåt. Betänk t ex att BMW plockade ut 218 hk ur 3,5 liter en gång i tiden, nu räcker det med 2,5 liter för samma effekt... Jens |
|
bmw alpina b3 |
INTE ILLA |
|
Altså, ni som snackar om att coupén och cabben kommer... skulle inte BMW (enligt det nya systemet) göra alla udda nummer med 4 dörrar och alla jämna nummer med 2? ex 6-serien har 2 dörrar och 1,3,5 har 4... Är det då inte möjligt att det kommer en 4-serie som kommer ha samma kaross som 3-serien fast med lite moddning och så 2 dörrar så klart... bara en tanke? ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
Stämmer det jag säger? Ni blev rätt stumma... ;) ---- Min Bimmer: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.