|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag köpte en beg. topp och satte i min 320 förra veckan. Jag monterade dit den enligt alla konstens alla regler med en Feltema (BILTEMA) topplockspackning och nya bult. Bytte oljan och åkte en provsväng, när jag kom tillbaks tyckte jag att det hade blivit ett par millimeter mer olja på stickan. Hmm! Körde en sväng till, för den lät ju inte illa. När jag kom tillbaka igen lös jag med en ficklampa ner igenom oljepåfyllningshålet och (med motorn igång) såg att oljan var vattenskadad. Byter olja igen och kör ett par dagar med nogrann översyn. Jag konstaterade att oljannivån steg och blivit vattenskadad igen, GRRR! Jag har kollat: Biltema packningen - kunde inte se att det hade läckt där. Spricka under kammen - kunde ingen se. Kollade om den var rak inna mont. - Den var rak. Kollade efter demont. om den var rak - Det är den. Han jag köpte toppen av säger att toppen var ok när den monterades av. Är det någon som har erfarenheter, så snälla hjälp mig! Var kan vattet komma in? | |
|
borde ju tekniskt sett kunna vara en liten spricka i blocket om toppen e hel... men de har ja VÄLDIGT svårt att tro.... /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
Provtryck topplocket, troligen finns det någon spricka i toppen ändå! ///Magnus |
|
|
Det blev inget vatten i oljan innan jag bytte toppen, så det är som du säger inte troligt med spricka i blocket. Det blir väl kanske till att provtryck ändå. :-( Hur har i gjort när ni provtryckt toppen lös? Stefan |
|
|
Lämna den till en motorrenoverare så har dom utrustning för att provtrycka, kostar c:a 500 kr. Man kan bara provtrycke toppen lös! ///Magnus |
|
|
ok. tack för tips! Stefan |
|
|
Har bytt topp, kylare div kylarslangar mm. på min bil för ca. 2.5 år sedan. Satte på en sprillans utbytestopp från BMW och en sprillans ny kylare. Bilen startades upp och efter en stund såg man att vattnet i exp. kärlet var blandat med olja. Det var bara till att spola kylsystemet väldigt noga och sedan i med ny olja igen, sedan har det funkat klockrent. Så mitt råd blir prova att spola hela kylsystemet för att att få ut den gamla olja som kan ha blandat sig med vattnet. Lycka till Mackan |
|
|
Tack för det tipset, men det var tvärt om vatten i oljan jag hade problem med. Men tack ändå :-) Stefan |
|
| Verkar skumt... Det måste bero på en spricka i toppen eller att den är skev. Hur drog du topplocksbultarna? Dvs, vilket mönster och ungefär hur hårt drog du dem? | |
|
Jag drog exakt efter heynes rep.bok, men 40 nm första gången istället för 30 nm pga. att graderingen började där. och sen 2x90 grader Stefan |
|
|
jag kan säga att jag var med om liknande, bytte till en bra utbytestopp som skulle vara garanterat rak, nya packningar osv. Jag körde några hundra mil sedan hade jag olja i kylarvätskan, jag konstaterade att en eller två av topplocksbultarna satt lite lösare än de övriga 12, varför vet jag ej, kanske har de skruvat upp sig eller så var jag inte tillräckligt noggran vid momentdragningarna (fast det var jag+ att en kille till var med som är mycket kunnig). I vilket fall som helst drog jag åt dssa bultar något (vet ej extra moment) och de efterföljande 1000milen fram tills idag har fungerat utmärkt utan olja i vattnet. Jag köpte alla packningar från Motor Nord. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.