AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.976

Lite V12-frågor (850i)

Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Tjena!
Är en nybliven BMW-ägare och forumsanvändare här på AutoPower.
Har just köpt en 850i -91 och har lite frågor om den och dess motor. Hittade inget specifikt 8er-forum så jag testar detta. Hoppas jag inte åker dit för korspostning nu (satte en i allmänt men blev rek hit).
Har skaffat BMW TIS på CD-ROM men det duger ju knappt nånting till alls! Står knappt nån fakta som jag vill ha....iaf inte om E31.

-Chip. Är det att rekommendera? E-gas och ASC finns ju. Har sett en annons på ett par chip till 750/850 som skulle ge ca 20hk och 30Nm. Stämmer detta? Har hört en del om att vissa mindre seriösa chip bara ändrar e-gaskurvan så man får en brantare gasreglering bara....dvs man har full gas redan vid halv pedal. Jag vill ju ha en bättre tändkurva, bränsleoptimering till det och sen ha bort hastighetsspärren.
Några exempel och rekommendationer?

-Kamaxlar. Vad är det för värden på originalkammarna i M70B50? Vill veta duration, lyft och lobsep. Vill även ha lite tips om lämpliga trimkammar. Känner till Dr Schrick och DBilas. Finns det fler, och har ni beemer-åkare några erfarenheter och rekommendationer?

-Överladdning. Hur funkar det? Känner till att det fanns 600hk-kit att köpa till sin 850 på 90-talet men de är ju long gone numera. Funderar på att sätta dubbelturbo på kärran. Plats finns ju och turboagg är ju billiga nuförtiden. Att geo.komp är 8,8:1 lockar ju bara ännu mer......frasen "bolt on" kommer till sinnet....
Har någon galning här på detta forumet byggt nåt liknande i sin 850 och hur blev isf det? Håller drivlina etc? Kör aut.

Jag fixar för övrigt portning etc själv då jag jobbar med det på fritiden, så den biten behöver ni inte undra om ;)
Behöver ni ha toppar portade så är det bara att hojta till. Håller till i Lund.

Tack på förhand....Mvh// Pacman
Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
hej! tänker turbo konventera min fast det går lite segt just nu tänker alla fall köra med ett helt nytt sprut efter som orginal är för krånglit att lägga ett tilläggs sprut på 2xstyrboxar som sammarbetar med varann sen styr varsin motor halva
Visa användare
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Hej Pacmanracing.

När jag skaffar mig en 750 så vill jag ha den portad om det är lönt. Är det lönt att porta en sån bil?

Håller den för det om man gasar hårt lite då o då?

För övrigt är 850n sportbilarnas sportbil - enligt mig!!!
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Tjena!
Tack för svaren.

Jodå...visst gör det nytta att porta topparna. De kan bli riktigt bra flöde i de topparna när man filat lite på de rätta ställena ;)

Vad för EMS hade du tänkt köra då? Lite speciellt med tolv burkar att mata. Visst...man behöver ju inte tvunget ha sekvensiellt sprut, men tändningen kommer man ju inte ifrån. Klarar "vanliga" gamla Haltech E6K och de liknande spruten 12 cyl?

Finns det inget sätt att komma åt mapparna i originalsprutet? Det är ju ett OBD-sprut, så nån väg in måste där ju finnas...
Är det ett BMW-DIS man behöver till det då?
Har ju TIS och där ska visst finnas en koppling till DIS med.....men då behöver man väl nån form av interface?!

//Pacman
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
850 - Sportbil.......?!

Ähum....jaa...jag vill ju inte förstöra din dröm och illusion, men i mina ögon är den inte så värst sportig. Jag gillar den för att den är rätt snygg och glassig. En fet glidare.
Hade en Nissan 300zxTT innan å den var rätt mkt sportigare. Skillnaden är enorm på flera plan.
-Väghållning. Nissen hade en racerbils väghållning original. Det som oftast knäckte den var valet av däck. Hade däcken bett nog att bita fast i vägen så kunde man köra precis hur fort som helst genom kurvor. BMWn gungar som ett skepp i storm.
-Kvalitet. Nissen skramlade och knirrade som en Micra. Drog man igen dörren för hårt så skrällde det så man fick ont i huvet. BMWn har dörrar som ett kassaskåp. Bara klickar till.
-Uppträde på vägen. Drog man på hårt med Nissen i en kurva så hände det först inget....sen exploderade all kraft ut i ett jättebrett ställ och allt gick jättefort....man fick vara med på helspänn hela tiden. BMWn är som en jänke. Trampar man på hårt så svarar den direkt med hjulspinn (utan ASC) och ett lätt ställ....släpper man så sätter den sig igen med ett mjukt gung. Lättkört och odramatiskt.

Bara mina egna erfarenheter..... =)

//Pacman
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Insprutningen är ju Motronic , där ligger allt i ett Eprom med mappar. Så det är inte så omöjligt att ändra om man har lite tid över och rätt grejer. Hastighetsspärren lär ligga i ett annat chip så du behöver två chip för effekten och ett för hastigheten. (hastighetschippet sitter inte i Motronicboxarna)
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Äntligen lite 850 snack som man saknar här i forumet :-)
För att chippa så kan man vända sig till JWR Racing

Jag har gjort det sänkte bränsle förbrukningen och fick lite mera
kick , det händer en hel del efter 4000 rpm det bara explodera
hålla i ratten och njut :-)
Pa
60
PacmanRacing
Nämner bara BMWna...
850i -92
750iL -89
750i -92
540i -98
Intressant!
De chip (par) som jag hittat var just JWR.....då blir det ev sådana då...

Har även funderat på om man istället skulle låta nån Unichip-dealer optimera motorn i bänk.....men då handlar det om helt andra pengar ju...fast kanske helt andra prestanda med....hmm...är kluven.

//Pacman
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.