AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.981

Biltema bromsvätska

32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Är det någon här som provat eller vet om biltemas bromsvätska är något som man vågar hälla i sin bil? Den hade nån form av sae-klassning och DOT 4, kanske är någon annan som har bättre koll på det.
Varför snåla med en produkt som kostar så lite?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det som jag läst här på forumet stämmer, ligger Biltemas bromsvätska ganska knappt över kraven för torr- och våtkokpunkten för att klara DOT4-märkningen.
Dvs. den klarar klassningen, men det är inte mycket mer...

Vill man ha större marginaler, bör man köpa t ex Castrol SFR (dyr!) eller ATE Superblue Racing (inte så fasligt mycket dyrare än vanlig bromsvätska) eller Motuls Racing-vätska (kommer inte ihåg namnet i huvudet och vet inte priset).

Vill man inte gå ända upp till "racingvätskorna" duger "vanlig" bromsvätska bra.
Med tanke på att det bara är en liter i systemet, tycker inte jag att det är värt att spara några tior på att handla just bromsvätskan hos Biltema.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Kör själv på ATE - Super Blue Racing och tycker att den fungerar kanon. Ordinarie pris tror jag ligger på 225:- litern.

MVH / Jacob
Näe fan. Biltemas är väl ingen höjdare direkt. Tvättsvampen från biltema duger väl däremot. ;) Hehe

//Fredda
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, just bromsvätskan skulle jag nog inte köpa...men det finns många andra produkter som är prisvärda hos dem!
Deras helsyntetiska 5W40-olja t ex.

Mvh

-BeeMWe-
Har provat den, inga som helst fel på den. Dock var det på en MGB 67a så klassningen är juh bättre än det som fanns då :)
to
207
toson
540iAT E39 -00
Körde med "Red-Line Silicon" bromsolja för en massa år sen och den var toppen mot allt som fanns på marknaden här i Sverige.
Förstördes inte av fukt, tålde högre temperaturer och höll packningarna mjukare längre samt behövdes inte bytas så ofta.

Toson
32
204
325ipower
325iC -92
525 M-sport -01
Ford Sierra Cosworth -89
Det låter inte som att biltemas bromsvätska var någon höjdare då, den får duga i vinterbilen i stället=) Var köper man ATE - Super Blue Racing och Red-Line Silicon för någon stans?

Mvh Micke
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Silikon-bromsvätska skall du inte använda!
Den stänger inne vatten och orsakar därför mer rost än vanlig bromsvätska som suger åt sig vattnet/blandar sig med det. SIlikonvätskan är lite komprimerbar och ger svampigare bromskänsla än riktig glykolbaserad vätska.
Den är dessutom inte blandbar med vanlig bromsvätska, varpå du måste skölja igenom systemet noga om du skall byta till silikon-typen.
Det finns inga europeiska biltillverkare som rekommenderar silikonvätska i bromssystemet!

ATE-superblue finns säkert hos t ex Mekonomen eller Autoexperten.

Om du inte kör bankörning behöver du inte Superblue, utan då går det bra med en vanlig DOT4-vätska.
Finns hos både BMW och på närmaste bensinstation!

Mvh

Alter Schwede
Finns bromsvätska i syntetisk version också eller? Eller ska man bara se till att hålla sig till DOT 4? Finns det DOT 5?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dot 5 är silikonbaserad, är inte kompatibel med någon annan typ av bromsvätska. Rekommenderas inte för normal användning i fordon som inte uttryckligen anger att sådan vätska skall användas (HD har haft denna typ av bromsvätska vet jag).

Dot 5.1 är "vanlig" glykolbaserad bromsvätska av bra kvalitet. Är kompatibel med Dot 3 eller 4.

Lite synd att man valt en klassning som nästan är gjord för att blanda ihop Dot 5 och Dot 5.1!

BMW rekommenderar bara Dot4 till sina bilar. (äldre bilar kanske har Dot 3 som rekommendation, men Dot4 är bättre än Dot3 och kan esätta den)

I praktiken bör man kunna använda Dot5.1 om det är rekommenderat Dot3 eller 4.

Mvh

Alter Schwede
Tusen tack för infot,,Johan B du är en klippa!
Då kan man nog använda DOT 5.1 utan att vara orolig då.
Kanske faktiskt provar ATE-superblue, den är väl DOT 4?

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dot5.1 skall fungera i ett bromssystem avsett för Dot3 eller 4.

Prestandan är högre i Dot5.1 än i Dot4 (högre kokpunkt, både torr och våt).

Jag är lite osäker om ATE superblue racing, är Dot4+ eller Dot5.1!

Hittade några olika listor över olika kokpunkter för några olika bromsvätskor:
Länk
Länk

Mvh

Här finns information om ATE - Super Blue Racing.

Länk

MVH / Jacob
Alter Schwede
Tackar er båda så mkt för infot

Mvh
Här finns info på svenska om ATE Super Blue Racing: Länk

Jag använder själv denna vätska och är än så länge mycket nöjd! Nu har jag förvisso inte testat varken bankörning eller alpkörning, men det känns tryggt att veta att bromsvätskan inte kommer koka åtminstone! Dessutom har den längre bytesintervaller än "vanlig" DOT4. Super Blue Racing är för övrigt också DOT4-klassad, men överstiger kraven för DOT4 med stor marginal.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Nu har jag gjort bort mig igen!

När jag i helgen bytte bromsvätska på min 3.0S -72 upptäckte jag att slavcylindern till kopplingen börjat läcka litet grann. Inte så mycket att jag märkt att det sjunkit i behållaren men ändå!

Jag förstår ju nu att det måste bero på att jag alltid använt BILTEMA:s bromsvätska att den börjat läcka redan efter 33 år och 66.000 mil.
Det är väl bara att förvänta sig att huvudbromscylindern också snart börjar läcka när jag använt en sådan skitprodukt. Efter 35-40 års användning kan jag tro att det blir dags att byta dessa packningar också för första gången!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.