AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.322

Webasto som endast startar när nyckeln är i läge 1

Har precis köpt en 525 med bensinvärmare. Den är utrustad med webasto bensinvärmare (lilla datorn). Jag har försökt få den att starta med nyckeln ur, men det går inte. Det som händer är följande:
Har man nyckeln i läge 1 kan man ställa in tid för när värmaren skall starta. Den startar på angiven tid och fläkten går.

Drar man ur nyckeln, alltså läge 0, då slår värmarn till på angiven tid, men det surrar bara om färddatorn och fläkten går inte. Det låter inte heller som att värmaren blåser i motor rummet.

En annan sak jag märkte var att det inte händer något när man trycker på knapparna på färddatorn (förutom UHR) när man har nyckeln urdragen. Det borde ju gå att ställa värmaren även fast man har det. Eller?

Jag antar att det inte ska va så här utan nått måste vara fel. Det är bytt tändningslås i bilen. Kan stjärnan till meck ha glömt att koppla in alla kablar till tändningslåset? Eller har kablarna till färddatorn bara hoppat ur lite grann? Typ att kontakten inte sitter i ordentligt?

Tacksam för svar.

Mvh Johan
För det andra kommer det ingen värme när värmaren går (var ute nyss och försökte få det att funka). Vad beror det på? Paj? Säkring?! Kan det hänga ihop med tändningen som skrev i ovanstående inlägg? Nått relä som gett upp?

Väldigt tacksam för svar!
Har en yttligare fråga. Pratade med min jobbarpolare idag och han sa att fläkten inte går igång förns vattnet har värmts upp av bensinvärmaren. Är det så? Hur funkar era bensinvärmare?!

Mvh
Har försökt starta den men den vill inte.. Fyllt på batterivatten till extra batteriet, bytt en trasig säkring m.m. Glödstiftet blir inte varmt, så den tänder inte ens. Någon som kan tala om hemsideadress eller tel nummer till den där firman i bromma som håller på med webasto? Tror det är enklast att lämna in den.
Ce
79
Ceroxus
530iA -94
520i -86
Min går inte heller att starta med nyckeln ur, man får sätta nyckeln i läge 1 och starta den och sen dra ur nyckeln. min kupèfläckt starta inte förän jag drar ur nyckel. Jag tror att det ska fungera så. Värmer den dåligt så testa att byta batteri, det var felet på min.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
C.Douglas:

Köp en instr.bok från Webasto för att få reda på exakta tillvägagångssättet att starta den, sen tror jag att de ordinarie värmereglagen måste sättas på Maxvärme.

Mvh
Ringde till Engstrand Bil&Motor i bromma och frågade om de kunde kolla upp värmaren. Fick till svar att dom inte kan kolla för den sitter orginal monterad och man måste då lämna in den på bmw.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.