AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.809

Var handlar Ni privat?

Lyxkillen
Hej!

Har hämtat en del bilar i Tyskland och kommit på att det är smidigast att handla privat. Men vet också att de få garantier som säljaren ger inte finns då bilen köps privat, men kan leva utan dem.

Tycker också det är skönt när man kan få köra hem på tyskens skyltar och slipper allt jobb med "Zulassung" och tidigare mornar i Tyskland!

Så jag undrar om ngn känner till ngn speciellt sida på nätet där det finns mkt privatannonser eller kanske ngn tidning???

Tacksam för svar

Mvh

Lyxkillen
se
15
sejo
Bmw 523T -98
I Tyskland är skyltarna privata ,undrar vilken tysk låter dig köra med hans försäkring till Sverige,så vitt jag vet eller för 4-5 år sen köpte jag bil av en vän i Tyskland då tror jag skickade tillbaka briefet & skiltarna föratt man måste ställa av bilen med de,kanske kännde du folk väl som du köpte bilen av,annars tycker jag är smydigast att köpa på firma ,de hlälper med skyltar och det går oftast fort bara man komer på förmidag.
Lyxkillen
Hej!

Jag skickar tillbaka skyltarna och ett bevis på att bilen tagits från landet, som man får på bilprovningen. Briefet behåller de ju där.

På detta sätt tjänar jag lite pengar och slipper komma på morgonen vilket jag inte gillar.

Känner inte de jag köpt bil av, hittat via mobile.

Sen är det ju oftast billigare pris av privatperson! så jag undrar om ngn känner till ngt ställe med mkt privatannonser!?

Mvh

Lyxkillen
LYXKILLEN:
Läste i din profil att du (CITAT:) "importerar bla bilar från Tyskland och hjälper folk som behöver hjälp därmed." Läste sedan att du kör gärna/ofta med förre ägarens plåtar. Ha gärna i åtanke nästa gång att du därmed kör helt oförsäkrat. Om du smäller med tysken försäkring så kan han låta bli att använda den till din hjälp, vilket medför att han slipper låta dig paja hans intjänade skadefri-bonus, självrisk m.m.
Om du nu prompt ska använda dig av tyskens skyltar/fskr så se för guds skull till att skriva ett avtal där allt finns noterat (vem betalar ev. kameraböter? Vem betalar självrisken vid ev. kollision? Vem står för ev. p-böter i Ty? m.m.)
Bättre o tänka efter före?? SPECIELLT när man, som du, åker till Tyskland o köper bilar på uppdrag av andra.... Smäller du med polarns kärra = dyrt för dig, ingen annan. Då står du där med en kommande reparation på kanske 50.000:- och har kanske innan resan fått några få tusenlappar av polarn för att hjälpa till. Oavsett om du har tur och inget händer, så har din polare gjort en bättre affär än du i det stora hela pga att du riskerat att smälla hans kärra för någon tusenlapp som betalning, medans polarn satt på sin feta röv o käkade popcorn...

Skrev detta pga av att försöka ge tips i förebyggande syfte, vill ej vara nån "morsa" som moralpredikar.
Mvh.
Prova Länk

Men är det inte lite märkligt att köpa bil för kanske 150000 kr och sen snåla på 1000 kr till en riktig exportskylt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.