|
|
|
|---|---|
|
Har monterat ny slavcylinder och skulle behöva bra tips om hur jag får ut all luft ur systemet Har testat två sätt som jag hoppats fungerade...men inte lyckats =( 1) låtit slavcylindern sitta kvar, satt slang på nippeln, och tryckt ner kopplingspedalen samtidigt som luftningsnippeln öppnats, och låtit vätska rinna ut i burk med backventil, sen stängt nippeln, släppt upp pedalen och upprepat detta 2) monterat ur slavcylindern med nippeln uppåt, monterat på slangen med backventil, öppnat nippeln och tryckt ihop cylindern med handkraft, stängt nippeln och låtit cyl. gå tillbaka, upprepat detta, också utan att få upp något större tryck Båda dessa sätt har varit utan större framgång, så är mycket tacksam för tips. MVH | |
|
Trycksätt oljebehållaren i motorrummet och sen lufta.....finns special grejor till det. Går även att lösa på egen hand. ///Robban |
|
|
Tackar för snabbt svar! Var får man tag på såna grejjor? Kan ju vara värt ett försök =) När man trycksätter, kan luft ta sig runt i systemet så det är idé att lufta bromsarna samtidigt? MVH Andreas |
|
| Gör som jag skrev till dig =) | |
|
Du kan lufta "baklänges" mha av slang på vänster främre bromsok. Sök för att få en exaktare beskrivning. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det brukar gå ganska så smärtfritt att lufta kopplingen. Är du säker på att huvudcylindern är hel? |
|
|
hmm, jag bytte min slavcylinder på min e30 för en vecka sen och det var inga som helst problem! skruvade dit den nya cylindern (helt ny, inget beggat eller renoverat) och sen fyllde jag på vätska i behållaren...man får fylla på mycket i början då cylindrarna skall fyllas! sen tog jag hjälp av garagegrannens sambo som tryckte på pedalen och sen gjorde vi likadant som när man luftar bromsarna! funkade skitbra, trycket i pedalen kom snabbt och funkar perfekt! killen som jag delar garaget med gjorde samma sak på sin e30, köpte en beggad från skrot och gjorde på samma sätt som jag, inga problem där heller! låter riktigt skumt det felet du har...säker på att huvudcylindern är hel? jag vet inte om det läcker ifrån den som det gör ifrån slaven, men ngn skrev här på forumet att om man hör ett "sörplande" ljud från den när man luftar så skulle den tydligen vara kass...inget som jag vet säkert mao! MVH Johan K |
|
|
Bmwfreaken, jag bytade för bara två år sedan och det gick lika smärtfritt som ditt byte. Ska ge mig på luftningen en gång till och lyssna efter sörplande ljud då =) Nu kör jag (tyvärr hehe) med förstärkt koppling som troligen haft sönder slavcylindern denna gången, kanske är det så att huvudcylindern också blivit kass då? Tog precis mig en titt på huvudcylindern och den verkar inte läcka men symptomen för kass huvudcylinder är kanske inte läckage?? Hoppas iaf att den slipper bytas, sitter ju ganska dumt till. Mycket tacksam för de tips jag fått och är tacksam för flera =) MVH Andreas |
|
|
AT: vet faktiskt inte om kraftigare koppling sliter på cylindern, det är ju en större kraft som den behöver trycka på visserligen.. som sagt jag vet inte alls hur trasig huvudcylinder yttrar sig, har bara hört dessa beskrivningar! jo den är inte smart monterad :) MVH Johan K |
|
|
Dom 2 allra enklaste sätten att lufta koppling på är följande: Trycksätta bromsvätskebehållaren med en slang från ett hjul o speciellt lock, finns sats på mackar o mekonomen bl.a. Sen lossa bara luftnippeln med en slangbit på nippeln ner i en flaska el dyl. Eller så tar man en smörjkanna (vanlig oljekanna!) o fyller med bromsvätska, med en slang imellan ansluter man den på nippeln o pumpar vätskan bakvägen upp i behållaren. Pumpa inte på pedalen vid luftning, vare sig det gäller koppling eller broms, speciellt broms då huvudcylindern kan ta skada! ///Magnus |
|
|
Gick finfint att trycka upp bromsvätska bakvägen med en smörjkanna. Tack för tipsen allihopa! MVH Andreas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.