AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.624

Åklagare söker förrädare hos BMW

Se länk:

Länk
Inget konstigt med det, på Svinen bara. Skall man som företagare kunna behålla skärpan måste man ha medel att försvara sina design och mönsterskydd, utan dem blir man bara en japs i mängden,,
(givet inom rimlighetens ramar)

R
Ras.mus
det är lite synd med yttrandefriheten där faktiskt... Man får ju inte efterforska runt en källa!

Typ aftonbladet kan ha fått kontakt med t.ex. palmes mördare. Men polisen får inte försöka spåra denne genom tidningen! Har för mig att det är så iaf. Det kanske finns gränser på vilka brott man får göra det men jag tror inte det...
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Om vi antar att artikeln är korrekt så gäller efterforskningen anställda hos BMW. Någon tidning är överhuvudtaget inte inblandad. Så Ras.mus jämförelse är inte relevant i detta sammanhang.

Jag kan inte uttala mig om tyska förhållanden, men om vi gör en jämförelse med Sverige så har arbetstagaren en lojalitetsplikt gentemot sin arbetsgivare. Det är inte alltför långtsökt att anta att något liknande gäller i Tyskland. Och i detta fall är säkert de anställda bundna någon form av sekretessavtal. BMW kommer nog att stämma brallorna av dem, alternativt förlika på något snuskigt högt belopp. Det gäller sannolikt också att statuera ett exempel.
Ras.mus
citerar:
"som anklagas för att ha lämnat ut smygbilder på en kommande bilmodell till en tidning"

Ras.mus
En arbetare har ingen lojalitetsplikt heller... Däremot kan arbetaren ha en tystnadsplikt osv. Men det har ju inte med lojalitet och göra, det har med industrispionage att göra.

Jag är heller ingen lagvrängare men jag kommer ihåg för ett tag sedan när en tidning hade fått nys om nånting liknande. Då åtalades polisen tror jag eftersom de efterforskat kring källan som läckt. Tyckte det lät lika sjukt då som nu...

Visst, i vissa fall kan man förstå om en källa behöver skydd. Men när personen gör något olagligt genom att berätta detta borde istället tidningen vara SKYLDIG att kunna visa upp en källa.

En del tidningar publicerar ju t.ex. lögner om kändisar och sen hänvisar de till en källa. Och eftersom det är olagligt att efterforska denna så kommer de undan typ.
Ras.mus
Kanske det är så att man anmäler själva stölden av bilder/info och därmed liksom rundgår att anmäla källan till tidningsartikeln. Då kanske det går?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Oj, det här var en salig blandning på en och samma gång. Du måste skilja på äpplen och päron Ras.mus. Jag skall försöka kommentera några detaljer helt kort:

- Efterforskningen 1: Åter igen så verkar det som att efterforskningen gäller de anställda, inte tidningen.
- Efterforskningen 2: Glöm inte att förbudet att eftersöka en källa gäller svenska förhållanden. Hur det fungerar i Tyskland vet jag inte.
- Varje anställd i ett svenskt företag, oavsett befattning, har en lojalitetsplikt mot sin arbetsgivare. I lojalitetsplikten kan bl.a. ingå en tystnadsplikt.
- Det är sant att det i Sverige finns en s.k. meddelarfrihet. En polis kan exempelvis lämna sekretessbelagd information till en tidning och polisledningen har ej rätt att eftersöka källan. Vare sig man gillar det eller ej så är det en grundlagsfäst rättighet i Sverige. Meddelarfriheten gäller dock inte i alla fall, t.ex. vid brott mot rikets säkerhet.
Paap Reeder
.... tror att det i tyskland är som i USA med dessa frågor och företagshemligheter d v s dom som lämnat ut bilderna är rökta.

Det är (nog) bara här i svedala som detta finns i grundlagen.

Bra eller ej ..... Göthblad vet?

MVH /// Paap R

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Visst är det så.

Man får ej som statsrepresentant göra utredningar angående källor. Dock har de rätten att ställa frågan.

Kolla nuvarande länspolismästare i Stockholm/Uppland. Hon är åtalad för att hon har startat en utredning angående Anna Lindh och de källor som tidningar har använt sig av. Hon riskerar upp till två tror jag (om hon fälls)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan man inte ha ett samvetsfullt förhållande till sin arbetsgivare är det väl bättre att säga upp sig ocvh gå därifrån. Etik och moral är inga måste det är ju upp till ens vilja, förstånd och önskan att göra det bästa av sin livssituation. Förlåt är ett bra ord när det är menat från hjärtat.....
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Det är bara inom offentlig sektor som arbetsgivaren inte får efterforska källa/läcka.
nån som har sett denna SC5 ?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

svarar mig själv: Länk och Länk
en ful rackare med andra ord. vad är det en 5-serie baserad hatchback?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

SC5 är ett nytt så kallat "Space"-koncept. Alltså en slags tolkning av MPV baserad på 5-serien, i stil med Mercedes kommande R-klass. Man skulle lika gärna kunna kalla SC5 för en crossover, i detta fallet en korsning mellan touring, sedan och MPV.

I en intervju med BMW:s utvecklingschef i auto motor & sport försäkrade han att SC5 inte kommer att bli någon "buss" utan kommer att vara lika sportig och körglad som vilken 5-serie som helst. Dessutom klargjordes det att en mindre SC3 (baserad på E90) utvecklas parallellt och kommer att lanseras i princip samtidigt som SC5, 2007/2008.

MVH
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.