|
|
|
|---|---|
| Ursäkta om jag inte kan/vet nånting men vad f*n är det för Z3 som har hamnat i galleriet? 700 på drivhjulen låter ju inte direkt det vi startar på mornarna. läste rubriken i "uppdaterat" men sen stog det 1500cc. hur får man ut så mycket? jag menar en 330 3.0 liters motor. en z3 1500 cc ?! förstår inte riktigt. | |
|
:o)) Det är Jarl:s tävlingsbil med en gammal turboladdad F-1 motor! När motorerna användes i F1-sammanhang gav de över 1400hk (bromsbänken gick inte längre, så ingen vet riktigt hur mycket effekt det var!) vid fullt laddtryck för kvalvarv. Dock höll de inte så länge vid de effektuttagen.... Vet inte vilken bensin och laddtryck Jarl kör på, men under F1-eran hade man över 130 oktanig "bensin" (bestod mest av toulen) för att kunna ladda fullt med turbon. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hade inte estorilmongos bil runt 600bhp oxå? Och då är det S50 med kompressor vi pratar om . oxå imponerande. MH-GTR ligger väl inte mycket efter heller? själv köpte jag just nya BMW Car Magasine. Såg en artikel om en Z8 med 750 hästar från Dicovery. Kan knappast vänta på en ledig stund för att kunna läsa om den. |
|
| var inte Jarls bil till salu i tyskland nyligen? Om jag minns rätt så är det en BMW-Benneton motor i den, eller hur? | |
|
Glöm inte att läsa nya BMW Performance där dom visar ett reportage om LOADED`s kompressormatade CSL. MVH / Jacob |
|
|
Har det teamet lyckats mappa den motorn att gå som de ska? Utan att gå uberfett? |
|
|
i samma "performence BMW" finns en artikel om en svart M Coupe med en hel massa godis. Bl. annat avsaknad av vanos som han helt enkelt bara tog bort för det strulade mycket... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
Sten_Jarl |
bilen i fråga är en bmw z3 m roadster med hjulupphängningar från bmw m3 dtm evo 2 sekv 6 växlad hollinger låda dtm evo 2 diffar med förstärkta pinjong o kronhjul huv front spoiler baklucka bakskärmar har gjutformar till huv hardtop skärmarkolfiber hjul 18 tums bbs racing centrumbult motor 1500 cc f1 bmw på det laddtryck vi kör nu så 723 driv hjulshästar 650 nm ställbart laddtryck samt boostknapp i ratten den är helt hysterisk att köra då z3 har lite kort hjulbas men tycker att vi har hittat en grund för väghållningen nu tyvärr försvann gt i fjol då bilen började bli utsorterad diffen äntligen håller för 35 min plus 2 varv men förhoppningsvis blir där en klass i sverige till nästa säsong och skulle man vilja vrida upp den till 3 bar så ja det blir svårt att beskriva men låt mej säga så här den spinner på 6 på långa rakan på mantorp |
|
sten_jarl: superkul att du tittade in hit! Bilen har diskuterats här i många tidigare trådar och vi var hur nyfikna som helst om detaljer. Nu har jag i alla fall en miljon frågor: Vad har den för chassi? har du testat 402 resp 201 M ? 0 till 100 måste ju gå vansinnigt fort? vad väder bilen? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Sten_Jarl: hur gammal är motorn? var det en BMW-Williams? | |
|
Hejsan! Chassit är en BMW MRoadster bilen väger 1100 kg med förare fulltankad. Bilen har inte körts på raka sträckor utan endast på bana. Motorn kommer från det år BMW vann formel 1 (1983). Motorn satt i en Brabham. Således en Brabham/BMW! MvH Martin |
|
|
Inte tu tal om att detta är en av de grymmaste Z3´orna, om inte den grymmaste? (Eftersom motorn är så en exotisk pjäs. Vill inte ens tänka på krånglet att fixa delar :O) Lite nyfiken på vad för sprut som det körs med? Orsaken till att jag undrar är att jag såg för ett par år sedan när ni körde att den verkade gå fett, med mycket svartrök. Är även sprutet "gammalt"? Då kan jag förstå att man har en mappning och enbart varierar laddtryck för att ta ut justera effekt, och bränsle och tändning är "statiskt" mappat för max laddtryck. |
|
Sten_Jarl |
sprutet är orginal mekaniskt med tryckregulator som känner av laddtryck o temp på insugluft o avgastemp tändning styrs av laddtryck o varvtal mvh sten jarl |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.