AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.268

Vad gör motorn när den spikar?

Vad innebär det att motorn spikar och vad beror det på?
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Om jag minns rätt från min "förbräningsmotorteknik" kurs så var det att bränsle-luft blandningen i cylindern är inte helt "jämn" dvs. den uppstår höga koncentrationer av mixen (klumpar), som exploderar felaktigt/kraftigt, självantänder vid fel tidpunkt (innan Övre Dödpunkt = kolven pressas tillbaka för tidigt) och detta fenomen kallas spikningar...uppstår ofta nära cylinderväggarna säger Heywood = inte bra för temperaturen i motorn... nåt i den stilen, rätta mig om jag har fel.

Vill du bli tokig på detta, låna eller köp:

Internal Combustion Engine Fundamentals av John B. Heywood

en bra sida: Länk

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
förbränning -2 "n" ska det vara... öl öl öl

Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Enkelt sagt är tändningen för högt ställd eller för lågt oktan tal på bensinen, om du kan justera tändningen med stroboskoplampa så gör det först.
El
338
ElNiko
325iT-92
En spikning innebär precis som FD-Ormen säger: att bränsle/luft blandningen exploderar för tidigt och på så vis vill få motorn att gå "baklänges", detta är ju givetvis inte bra för motorn eftersom det normalt sett finns ett antal cylindrar till som är på väg i rätt riktning. Det brukar kännas ganska rejält i bilen. Anledningen till att motorn spikar kan vara flera, men resultatet är det samma...

/Niklas

(Rätta mig gärna om jag har fel)
Visa användare
234
BarablåBMW
635CsiA -88 sedan -96
Fd-ormen har alldeles rätt.
På min tid hette boken (bibeln) Combustion Engine Processes skriven av Lester C. Lichty.
Så här börjar kapitlet om knackning:
Combustion knock and knock rating.
Spark knock
8-1 Combustion knock. Combustion knock in the spark-ignition internal-combustion engine was not given serious consideration until Kettering in this country and Ricardo in England recognized that this characteristic of the combustion processes limited the compression ratio at which an engine could be operated. Early attemts to use kerosine instead of gasoline necessitated the lowerig of the compression ratio, with a corresponding loss of power.
A gasoline engine not knocking at wide-open throttle may be made to knock by rasing the compression ratio, using lower antiknock fuel, or advancig the spark timing: hence the term "Spark knock". A small change of these variables in the direktion indicated usually causes incipient knocking. Further changes increase the severity of the knocking, until preignition, ovrheating, loss of power, and damaged engine results.

Kapitlet innehåller 40 sidor om detta problem. så det är lätt att bli tokig genom att djupdyka i detta ämne som FD-Ormen säger.

Vixit, dum vixit, laetus
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja, Heywood plockar mycket från andra till sin "bibel", refferenslistan i boken är enorm. Men rätt kul bok, den är väldigt omfattande, vi gick bara igenom 5 kapitel och det var grymt mycket att hålla reda på till tentan.

Det står hur mycket som helst i boken om knackning och spikning i alla dess former, det kan tydligen uppstå p.g.a. en hel del orsaker och påverkar olika vid olika tändtider, hörbara och icke hörbara osv.

Gäller det någon motor eller undrar du bara allmänt? Gamla motorer precis som det nämns ovan, ställ in tändning genom att kolla med Strobolampa på remskivan och vrid fördelaren, nyare motorer har sensorer som fixar detta automatiskt (ex. Motronic)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.