AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.254

Är sportchassi standard på en BMW 328i Touring -00?

Dy
370
Dyngrak
Subaru Legacy 2.5 GT Turbo Station -05
Tjabba Dabba Doo!

Jag funderar på att köpa en BMW 328i Touring årsmodell 2000 som jag hittat. Enligt säljaren så är bilen varesig sänkt eller har sportchassi. Jag har dock för mig att jag läst här på forumet (hittar dock inte igen tråden) att samtliga 328:or (årsm 00) var utrustade standard med sportchassi, stämmer det?

Jag undrar även vad som ingår i ett sportchassi till den bilmodellen samt vad det kostar att eftermontera.

Trevlig helg på er alla!
/Fredrik

E46 Coupe är den enda e46 som har sportchassi standard.

Sportchassi består i ett lägre chassi, andra dämpare samt fjädrar helt enkelt.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Dy
370
Dyngrak
Jorå, jag har brukat sökfunktionen men fann tyvärr inte önskat svar på min fråga. Jag ber dock att få tacka för ditt svar.

Om man önskar få ett sportchassi så måste man alltså byta ut samtliga dämpare och fjädrar, vet någon vad det kalaset går löst på?

Skulle det vara ett alternativ att endast byta fjädrarna till typ H&R modell?
Ser ingen anledning att byta ut ditt chassi till sportchassit. Är bättre att satsa på dämpare/fjädrar av eftermarknads modell...

/Johan

Min bil: Länk

Dyngrak: wendtan har "Var god att bruka sökfunktionen!
[LÄNK] " som sin singnatur så det är inte riktat mot dig...

/Udo Dirkelsniff

Länk
Dy
370
Dyngrak
Johan99: Vilka dämpare/fjädrar av eftermarknads modell rekomenderas då och vad kostar ett sådant paket?

Udo Dirkelsniff: Ok, tack för upplysningen, det förklarar ju en del :-)

//Fredrik
Dyngrak: Ingen aning om vad som är bäst. Finns mycke olika. Men H&R mfl funkar ju alltid... Kolla www.bilmodecenter.se för prisuppgift på H&R

/Johan

Min bil: Länk

Dyngrak,

Jag kan bara VARMT rekomendera SACHS Performance sportchassie! Inte billigast eller "styvast" på marknaden, men jag tror inte att du hittar en bättre blandning av pris, kvalité och prestanda/komfort.

SACHS tillverkar originaldämparna till BMW, Alpina, AC Schnitzer och så vidare. Med i Performance-kitet medföljer Eibach sänkfjädrar som är optimerade för bilen/dämparna.

Köpes på Autoexperten eller i ditt fall är nog Laitis i Umeå bäst beläget. Till din bil är rekomenderat cirkapris 6280:- inklusive moms. Då ingår 4 dämpare, 4 fjädrar samt diverse monteringsdetaljer.

Mvh,
Kalle
_____
Bilen: Länk
Dy
370
Dyngrak
Tack för svaren, nu börjar det lika något :-)

//Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.