AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.312

Multirattshaveri eller vad felas?

Idag när jag var på väg dom 25 milen ner till Luleå så trycker jag in farthållaren,efter en liten stund känner jag att farthållaren "hoppat" ur och airbaglampan tänts,fortsätter att köra och allt blir normalt igen trycker så efter ett par mil åter in farthållaren igen och efter ett tag hoppar den ur och airbaglampan tänts igen.märker att alla funktioner i multiratten lagt av.Kör in till BMW Luleå och får komma in direkt men dis kan ej avläsas ingen komunikation med styrenheten för airbagen,klockan är då 16.50 och ingen vill jobba mer(förståeligt på en fredag)så jag lämnar lokalen med en lysande airbaglampa,det konstiga är att den slocknar ibland när jag kör och blinkar som antislirlampan vid halka.Startar jag bilen och och gör ingentig så tänds inte airbaglampan.Vad kan felas med bilen?
*d
296
*danne*
BMW 528/M-97
låter som ett väldigt jobbigt el fel, inte lätt att hitta va som felar, Fråga Folke här på forumet han kan mycket inom elektronik mm :)

Har man intresse, tar man sig råd :)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Tar med mig nollaren till airbaglampam på fikaträffen "just in case".

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan vara fel i "släpringen" dess kablage eller "jord" till ratten exempelvis.
Kommunikationfel med DIS händer ibland, dåligt isatt kontakt är en anledning, ibland får man hånga av batterikabel en stund kan i vissa fall hjälpa.
Blinkande airbaglampa är ju "kul", kan ju vara så att den matas bakvägen via nått kablage fel i ratten, så det inte är själva airbagsystemet som ger blinken utan nått helt annat, för normalt så har lampan tänds så förblir den tänd till man resetar den med vertyg eller diagnosprogram. en fundering.

///MVH Hasso
Länk
Tack för tips ringde och fick pris på släpringen 1210:- plus 340:- i arbete.Vars sitter styrenhten till airbagen om den kontakten glappar.Visst var det så att om jag skall låta bilen vara strömlös c:a 10 min och sedan så är den "återställd"

Magnus M dom nollade lampan igår men den tänds ändå hela tiden:( Vi syns klockan 12.00
Nollat systemet!! nu glöder liksom airbaglampan just vid start för att slockna efter ett par sek hmm...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte airbagsystemet som strular utan ratten är jag övertygad om någon överledning till airbagkablarna i ratten som tänder lampan. Så glöm bort airbagsystemet så länge.
Huvudmodulen för airbag sitter under mittkonsolens armstöd.
Det var för att få kontakt med DIS som man kan hänga av batterikabel nån halvtimme om det strular, har inget med det övriga felet att göra.Folke var ut för no DIS kontakt vid nått tillfälle.

///MVH Hasso
Länk
Hmm.. körde hem igår allt var som normalt lampan tändes inte alls och multiratten funkade klockrent,väntar med att beställa släpringen till felet återuppstår igen.
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Nisse: Den hade kanske bara fått lappsjuka av att vara så långt söderut! ;-)

----
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
----
Mycket troligt att det var det som strulade:) tur att fikat var gott där nere i södern i allafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.