AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.617

Knack i motorn 740iA

Visa användare
34
riro
518i -95
518i Touring -95
Har nyligen bytt bort min 520 touring mot en 740iA av samma årsmodell (-96). Det är en tidig 96 som är uttagen i slutet av 95.
Min fråga är, har den hydrauliska lyftare? Orsaken till att jag frågar är att den knackar lite även när den är varm, dock betydligt mer när den är kall. Frågade mekanikern som bytte olja sist om jag skulle oroa mig men han lyssnade och tyckte inte att det lät oroväckande. Använder delsyntet 5W40.

Robin
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jepp du har hydrauliska lyftare. Sök inlägg med frasen "wynns" samt "agip" så har du en massa att läsa. När lyftarna blir lite till åren samt kylan kommer så är detta vanligt.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Plumber
Det är inte alls vanligt!
Jag har tamejfan aldrig hört en BMW med hydraliska lyftare som knackar.
Plumber
Att hälla i en massa mirakel-medel är heller inte att rekommendera, inte heller att hälla i massa tjocka oljor.
Det är bara nödklösningar.

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Då har du inte hört mycket. När det börjar att närma sig service samt när det blir kallare ute så är detta inte alls ovanlig på bilar som har ett antal mil/år på nacken. Beror också ganska mycket på hur tidigare ägare skött sitt fordons olje service.
Gör gärna en sökning på forumet inna t du låter allt för många svordommar hagla.

Mvh. Patric
Min 740-E38
Länk
BMWCS #4598
Scheckheft
Hej
Plumber: kanske läge att tagga ner och ta reda på fakta innan du kommer med dina opolerade inlägg här. Som PJ beskriver kan detta bero på kylan, äldre lyftare men också på mycket kortkörning/stadskörningar där luft kommer in i systemet. Detta finns väldigt väl beskrivet i TIS.
riro: gör gärna en sökning, ämnet har varit uppe ett antal gånger.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Visa användare
34
riro
518i -95
518i Touring -95
Jag är egentligen inte så orolig för att den knackar vid kallstart (hade en voyager som lät som en diesel första minuten som jag körde många mil med utan problem). Det jag inte gillar är att den knackar lite även när den är varm. Börjar känna mig lite osäker på om det verkligen är lyftarna. Har provat att stå på bromsen samtitigt som jag haft driven i och gasat lite. Det blir ingen skillnad på knacket när motorn går på tomgång eller får dra. Borde väl knacka mer när motorn jobbar om det skulle vara typ ett vevstakslager. Någon som har några idéer vad det skulle kunna vara?

Robin
Ur
29
UrbanP
740-e38
Hejsan... Angående dina knackningar så skulle jag ta och prova med en helsyntetolja och då av en bättre kvalitet, jag har ej haft detta problem på min BMW men har haft både Mazda och Mitsubishi förut och dessa har ofta knackat men har tystnat efter att man har bytt olja och då av bättre kvalitet. Om detta inte skulle hjälpa så går det alltid att byta den lyftare som är dålig.
mvh. Urban
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag skulle ändå ta reda på,vilken eller vilka lyftare som slår.
Det ganska lätt.Det som händer är att Du har för glappig mellan
lyftaren o kammen.Tänk när du startar i kylan,eller varvar till ordentligt?Hur långt har din bil gått,ganska intressant?
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag skulle ändå ta reda på,vilken eller vilka lyftare som slår.
Det ganska lätt.Det som händer är att Du har för glappig mellan
lyftaren o kammen.Tänk när du startar i kylan,eller varvar till ordentligt?Hur långt har din bil gått,ganska intressant?

MVH.MICKI Länk
Plumber
Scheckheft:
Om jag inte kommer i hag fel beskriver TIS ett kortvarigt problem som kan uppsta vid extrema tillfallen.
Inte ett langvarigt knackande som aldrig forsvinner.
Jag ska titta pa det sa fort som jag far tid.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En bra olja kan hjälpa ibland vid dylika problem.
Allt annat än bra helsyntetisk olja i en sådan motor är nog lite dumsnålt tycker jag...

Är du säker på att det är en lyftare som låter?

När jag hör ordet "knack" och 540i/740i, i samma mening, tänker jag spontant på oljepumpsbultar som har lossnat och gör att pumpen sitter "löst"!

Kan vara värt att kolla upp bultarna till den, det är många här på forumet som har vittnat om både en och flera bultar som lossnat och lagt sig i oljetråget!
Om pumpen lossnar helt eller om en av bultarna får för sig att göra en liten resa i motorns inre, kan det bli totalhaveri på motorn!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.