|
|
|
|---|---|
|
Fick enbart högt HC på besiktningen alla andra värden var inom gräns. HC värdet låg på 440, (gräns 100). Har en 540 -94. Har bytt olja, oljefilter, sitft och rengjort filtret men detta gav ingen påverkan. Kollade bilen idag på verkstad och då fick han ännu högre värde än vid besiktnings tillfället. Verkstäder som jag pratar med säger att ja behöver byta kattar och lambdasonder... Bilen går även lite oroligt och ojämt på tomgången. Kan det vara insugsmembranet som ställer till det? Den läcker även lite olja genom oljetrågspackningen. Någon som kan hjälpa mig? | |
|
Går den på alla cylindrarna? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
gör ett kompressionsprov kolla på min sida Länk jag hade hc på mellan 200 & 500 beroende på hur het kattarna var Oo=[][]=oO Länk |
|
| jepps, den går på alla cylindrar... å den går bra... dålig komp asså? om det skulle va det leder det till då för åtgärder? | |
| jepps, den går på alla cylindrar... å den går bra... dålig komp asså? om det skulle va det leder det till då för åtgärder? | |
|
Om kompressionen är dålig på någon cylinder,så kan det vara lite olika fel. Det kan vara blåst topplockspackning,trasig ventil,trasiga kannringar. I mitt fall så var det en trasig avgasventil, med exakt samma symtom som du har på din. När min stod på tomgång så puffade den ur avgasröret,samt att kompressionen var endast hälften av det ska vara på den trasiga cylindern. Vore jag dig så skulle jag kolla opp detta snarast,kan bli en dyr historia. Välkommen till forumet. Oo=[][]=oO Länk |
|
| asså tomången e lite ojämn bara. den håller varvtal stabilt. jag har haft en saab tidigare som jag blåst avgasventil på, 2 gånger så någe att han skulle kunna gå på för få cylindrar eller så tror jag inte. varvar man upp motorn till typ 1000 varv så håller den sig stadigt, inga problem alls. tomgången ligger på 500 v/m. e det vad den ska ligga på? | |
|
Varvtalet skall ligga på ca:500-700rpm. Det är betydligt svårare att höra om en V8 går på 7 cylindrar än en saab,som går på 3. Nu skall ju inte jag sitta här och säga att du har en trasig avgasventil, men det är värt att göra ett kompressions test, jag lovar. Oo=[][]=oO Länk |
|
| oki, det e så... men på måndag ska jag lämna in den för att göra en feldiagnos så då ska jag prata med dom om det. tack för din hjälp iaf! | |
|
Hade samma problem.Hade hc 999 och ojämn tomgång.Visade sig att lambdasonden var paj.Kan vara så på din med men det kommer ju märkas i feldatorn i såfall |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.