|
|
|
|---|---|
|
Tänkte inhandla mig ett par sommar sulor om 2 månader (lika bra medans man har pengar kvar) och undrar om någon har några tips på ett par bra och billiga däck. Däcken ska sitta på ett par 17" fälgar och bilen är en 325 e30. Hade tänkt mig ett par 205 eller 215 men vet inte riktigt vilken profil man ska ha för bästa resultat, tips på däck och profil, fördelar resp. nackdelar???? | |
|
tjena jag vet ej men hankook ventus är ingenting i grepp väg...medans pirelli p-zero är ett jäkla bra däck...det beror på vad du vill ha...om du börnar mycket kan ju hankook ventus vara något...men vill du ha väghållning pirelli....det finns säkert mycket andra bra däck...men dom här däcken har vi testat på en m3 e36....jag vet ej om profilen på p-zero finns till 215..menom dom finns borde du testa dom om du har råd... ///325/// |
|
| nä däcken ska ha hyffsad väghållning och jag ska inte "burna" ett dugg om vi säger så =) såker helt enkelt ett tyst komfort däck som har någorlunda vägållning, typ vid normal körning | |
| har hört att pirelli däcken ska leva om när man kör och att dom inte "rullar" lika bra som t.ex Michelin. Ingen som vet något om detta? | |
|
Jag har Pirelli P7 och de är tysta och har bra grepp. Har dock inte kört tillräckligt långt för att kunna uttala mig om slitagetåligheten. Rullmotståndet verkar vara några procent över Michelin, som är klart outstanding på det området just nu...om man får tro de olika testerna som görs i olika tidningar. Skillnaden i verkligheten har jag inte märkt av i alla fall. (bytte från Conti sportcontact) Jag kan rekommendera Pirelli eller Continental. Däremot var jag missnöjd med Dunlop SP9000 (bullrade och greppade dåligt i väta) samt SP2000 (lika bullrigt och ännu sämre grepp). Det handlar lite om hur mycket du är beredd att lägga på däcken...! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: jo pengarna styr ju som alltid =) Jag menar är det ens lönt att chansa och köpa ett billigt däck som t.e.x ett märke som heter Nankang ns-2 som man får för ca: 737 kr st, eller ska man lägga på ett par hundra lappar och köpa från ett kändare märke? Du har ingen erfarenhet av billigare däckmärken då? |
|
| Har alltid kört på Uniroyal och varit mycket nöjd. Uniroyal Rainsport finns i 215/40-16 och kostar ca 1200/st hos alvén-ingvarsson. Det hade jag köpt, om det får plats i hjulhusen d v s. | |
|
Vevarsel, ingen personlig erfarenhet, men det verkar vara ganska stor spridning mellan de som skriver på detta forum när det gäller deras upplevelser av "budgetdäck". Vissa verkar vara nöjda och vissa är fruktansvärt missnöjda. Troligen beror det helt på vilka förväntningar man har när man köper däcken...de som inte förväntar sig "topp-prestanda" är kanske nöjda, medan de som tror att de kan få topp-däck för halva priset blir missnöjda.¨ I diverse däcktester brukar nästan alltid budgetdäcken ha en eller flera egenskaper som är direkt dåliga i förhållande till "märkesdäck" (det finns enstaka undantag där budgetdäcken är ganska hyffsade). Som i de flesta andra sammanhangen får man vad man betalar för! Men det är ingen garanti att man får bra däck bara för att de är dyra....läs däcktester som testar däck av den typen som du skall ha! Personligen tycker jag att däck är en så säkerhetsrelaterad produkt att jag inte vill pruta på säkerheten, om det gör att man tjänar några hundringar. Kolla på Länk där kan man köpa bra däck till bra priser! Där köpte jag mina P7-däck (jag sparade ca 800kr/däcket i förhållande till priset som den lokala däckhandlaren gav mig...iofs fick jag betala monteringskostnad på totalt 400kr, men slutsumman blev ändå 2800kr billigare!) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Tack för tipset! Har varit inne på den sidan och kollat och jag måste säga att dom håller försvånansvärt låga priser. Blir nog att köpa nått mellanklassdäck och hoppas jag blir nöjd med det. För närvarande så har jag ett par riktigt sunkiga sommardäck så jag tror vad jag än köper så kommer det knappast att bli sämre =) Återigen tack för alla snabba svar och Johan.B som har ha koll på läget alltid! =) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Uniroyal är ett komfortabelt och prisvärt bra kvalitetsdäck. Johan B: Mina P7 har inte alls samma egenskaper som dina :)) ///MVH Hasso Länk |
|
när vi ändå har däcktråden uppe så kan jag ju passa på att fråga lite om friktionsdäck. Är dessa att rekommendera? jag bor i Norrland och är lite sugen att köpa ett par sådana nu i vinter, om dessa passar väglaget här uppe d.v.s, tips på sådana tack!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.