|
|
|
|---|---|
Jorand |
Har hittat mycket bra inlägg gällande skruvade mätare. Jag undrar nu hur stor sannolikheten är att hitta skruvade mätare om man dels gör en DIS ljusmodulstest och dessutom beställer garantirep. papper från Tyskland? Jag köpt en BMW 528i-99 och börjar tyvärr först nu misstänka att bilen är skruvad. Det står 10500mil på mätaren och den går väldigt bra, men serviceboken ser manipulerad ut och de tyska serviceverkstäderna vill tyvärr inte dela med sig av sin information. Funderade ett tag på M-test men tror jag satsar på ett besök hos BMW istället. Jag vet att jag borde gjort allt detta FÖRE köp, men nu är det försent.. Cosmai |
| Var in hos min lokala bmw-handlare där jag frågade hur ofta mätarna är skruvade. Han sa att 50% är skruvade... Då är det bättre att inte kolla o känna sig nöjd med bilen som den är | |
|
När du ringer till de verkstäder som gjort service i Tyskland så gjorde jag så att jag bad dem läsa upp varannan siffra i antalet mil så ser du ju om det verkar stämma. Tror att de inte får ge ut milställningen (inte klokt att det är så) men om man gör på ovanstående sätt så går man ju runt detta. Att göra ett M-test för att kolla milen är totalt meningslöst, har själv erfarenhet av detta två gånger. Vad gäller ett test hos BMW så är det inte heller säkert men en bit på vägen. Man bör göra samtiliga delar för att vara tillräckligt säker på miltalet. DIS, garantirep, kontroll av servicebok med de verkstäder som utfört servicen. Som sagt allt detta ska ju göras före köp men det är lätt att vara efterklok! Du kan vara säker, du är inte ensam om att upptäcka detta. Lycka till. |
|
stefannorr |
Du kan ju be att få farzuiegbrieftet(felstavat) från sv bilprovning där bilen är inreggad...kostar noll kr...men måste beställas från rätt station o de kan du få hjälp av vägverket tror de att ja var ja skrev till när ja var på väg importera en 328 för nåra år sen..där står x antal ägare om bilen varit krockad m.m..sen kan man ju kolla de med tidigare ägare o var dom servat bilen m.m...en grej jag däremot tror du kan få problem med är de vanliga problemet med en instrumentpanel som blir som en elorgel med asc o abs lampor som lyser...verkar va standard på e-39 98-10 o fram till år 2000-02 cirka...BMW nekar ju givetvis till att detta ska va något problem...byte styrbox/styrenhet 8000 cirka,du kan ju ha tur så de är åtgärdat eller inte dyker upp på ett bra tag...(bmw brukar dock byta sensorer (upp till 4 st) för sensor innan dom byter den styrenheten/boxen = dyrt för ett problem dom borde känna till nu!! min fars kusins bil står osåld än idag för detta..nya kunder som tar den sen börjar ljusorgeln o dom byter in den eller lämnar tebax den p g a okunnighet..de här borde ju givetvis BMW Sverige stå för o gå ut med om dom är rädd om sina kunder.. |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hur ser boken ut? Vad säger tidigare ägare? Hur länge har den varit i SE? Är den årsbesiktad i SE? Beställ FG och ring tidigare ägare. Skriv ett vänligt fax till serviceverkstäder. Tag ett garantiuttdrag, dock ser du bara två år tillbaka. In till BMW och kolla. Om den nu är skruvad så vad skall du göra då? Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
Jorand |
Jag har fått hjälp med att kontakta serviceverkstäder i Tyskland, tyvärr ser det ut som dom har tröttnat på att serva kunder som mig.. Jag ska skicka in bilen för ljusmodultest och beställa papper från BMW. Om det visar sig att bilen är skruvad får jag ta upp diskussionen med bilfirman om återköp eller ekonomisk kompensation. Bilen går ju trots allt väldigt bra, oavsett hur långt den korrekta mätarställningen är.. Har skjutsat runt röven i en Ford Focus-01 med 7000mil på mätaren, vilken j#vla sk#tbil! Snacka om skillnad i upplevelse jämfört med en BMW. Cosmai |
Jorand |
Har lämnat in bilen på BMW och fått bekräftat att ljusmodulen visar 1700mil mer än vägmätaren, d.v.s skruvad.. Kan man lita på att det är 1700mil vi pratar om, eller kan det vara mer? Har hört någonstans att lusmodulen "väntar in valiga mätaren för att till slut visa samma värde???? Cosmai |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Är det bara 1700 kan det tyda på att ngn vänlig själ har skruvat den i se mellan besiktningarna. Hur det är i övrigt vet jag inte. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som den här ungefär. Länk ///MVH Hasso Länk |
Jorand |
Personligen är jag 100% inne på att kräva ett återköp och inte gå på denna mina fler gånger.. Helt klart är att jag är mer än nöjd med kvaliten hos BMW. Hur skulle ni ha gjort? //Cosmai |
| Lämna tillbaka omedelbart och följ sedan bilens historik! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.