|
|
|
|---|---|
| Eftersom min bil drar mycket olja typ 5 fulla påfyllningar per år är jag osäker på hur jag bör göra när det är dags för att byta filter (efter 1000-1500mil)? hur kan jag räkna, bör all olja tappas ut när jag byter filter eller kan jag bara montera dit det nya, tänker på att bilen får ju ny olja 5 gånger per år, eller drygt varannan månad. | |
|
Även om bilden läcker mycket olja så ska du tappa ur oljan å byta filter då så du får ur all olja,annars får du ju aldrig ur en del skitig olja. Men du kanske inte behöver köpa så dyr olja då,blir dyrt under ett år annars. Hur mycket måste du fylla på varje gång? |
|
| 1.5liter | |
| eller 1.5liter per dryga 200mils körning, det roliga är att det är gott och väl inom marginalen för vad den får dra enligt instruktionsboken. | |
|
Bilen kan mycket väl dra mer olja just för att du bara häller på en del ny olja blandad med gammal olja hela tiden, bytt all olja + filter o häll i lite tjockare viskositet 15/40w eller 20/50w, då minskar nog oljeförbrukningen också..... ///Magnus |
|
| ok E21 racing tack för tipset, jag har 10W-40just nu, har använt mig av två olika under mitt ägande, dels denna mineral samt halvsyntet. Kan det inte bli problem med kallstarter(tanke på slitege osv) på vintern då, om oljan har sämre flytegenskaper när den är kall. Jag har svårigheter med kallstarter och desto kallare det är ju svårare är det, vid -15 kan det ta 30 sekunder, medan det vid plusgrader ibland kan tända till direkt, har mätt trycket och efter 5timmar är det 0bar in till bränslehuvudet så förmodligen är tryckaccamulatorn död, tror inte på spridarna då jag kollat upp 3av dem. Kan nämna att alla det mesta är nytt i tändningsväg, tändstift, batteri, tändkablar, inget luftläckage pga dåliga slangar, ny bränslepump, rotor+fördelare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.