|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min nyinförskaffade 518i -90 har plötsligt börjat gå väldigt ojämnt, både på tomgång, när man kör samt när den är varm och kall. Problemet kom hastigt och har bara blivit värre. Kan det vara bränslefiltret någon? Freddan | |
|
nja.. kan de va.. skulle tippa på att en vakum slang börjat spricka o den börjat dra tjuvluft... ta o spruta startgas på vakumslangar o så.. så märker du när tomgången ändras.. o där drar den tjuvluft.. /// BMW E28 POWER!!! |
|
|
Ska testa det. Har bytt bränslefilter och reläet till pumpen, men utan skillnad. Har fått olika bud om pumpen. Många säger att när den pajar lägger den av "för gott" medan andra säger att felet kan komma och gå. Den behöver inte nödvändigtvis föra något oljud heller. Svårt att veta vad man ska tro och om det är värt att chansbyta den för 2500 spänn. Freddan |
|
|
Det första jag brukar göra när en bil med taskig gång ska felsökas så lyft på oljestickan med motorn på tomgång.Minsta läcka avslöjar sig direkt (alltså tätheten på maskin).När man gjort det på ett gäng bilar så vet man hur den ska reagera när stickan eller oljelocket lättats.Nu vet jag inte hur nyare bmwn typ 95- framåt reagerar på detta. normal reaktion= varsänkning stannar nästan innan stabil runt 400-500rpm=OK Ingen eller liten rektion= inte bra läcka finns, kan vara allt ifrån insug till trågpackning.Då kan sökning ske med tex startgas el bensin (billigare) el vatten (billigast) SE UPP med brandrisk. Vid nästa läge är det stiften som kollas ,det finns så mycke värdefull info som ett ansikte på stiftet kan ge. mvh/micke Länk Länk Ny 02sida |
|
|
Det märkliga med detta fel är att det kommer och går. Bilen kan gå bra i några dagar för att sedan börja hacka plötsligt. Väderleken verkar inte heller spela någon roll. Provade tipset med oljestickan. Märkte ingen tomgångsskillnad vilket borde tyda på att det finns en läcka någonstans. Gjorde slut på en burk startgas, men också det utan resultat. Märkligt. Freddan |
|
_WmB_ |
på min är det fjädern till gasen som har hängt sig i ett visst läge och på det sättet fått ojämn tomgång, inget man ser då skillnaden är så liten. |
|
Jag har en E34, 520 -92. Har gått ojämnt på tomgång ett tag, och när jag var på BMW för att köpa nya stift (Dom gamla hade gått över 10 000 mil) så passade jag på att fråga om dom hade nåt tips. Dom sa att det nästan alltid är tjuvluft. Så jag kollade bälgslangen (Mellan motor och luftmängdgivare) och den var helkass. Drog på en massa tejp så länge och bilen gick finfint. Sen bytte jag stift och nu är det katastrofdåligt på tomgång. Den rusar upp till 1500 varv för att sedan nästan dö, och så håller det på. Kan känna när jag kör att den går bra, resp dåligt också. Felet kommer och går lite, men det tycks bli värre. Fler tjuvluftställen, eller drog jag sönder en tändspole eller fler när jag återmonterade dem efter stiftbytet? Tar gärna emot tips!! |
|
|
Jag har också ett liknande problem. Min bil har stått avställd under vinterhalvåret, men när jag tog ut bilen på luftning en vinterdag så började den plötsligt få väldigt ojämn tomgång, och det har aldrig hänt förut. Jag tänkte att jag måste ju köra ur den innan jag ställer den i garaget igen. Den verka otroligt sur, (fått för mycket soppa) för när jag varva upp den till ca 2-2500 rpm så dog den nästan och ännu värre blev det när jag skulle släppa på kopplingen. Jag har inte haft bilen ute lika länge nu, men tomgången är märkbart ojämn. Tjuvluft här också? låter ändå så konstigt när bilen stått avställd ock pfoblemet uppståt under den tiden... samma här, gärna tips! |
|
| Glöm inte att kolla hur fördelarlocken ser ut också. På båda mina M40-maskiner har stiften varit brutaldåliga. | |
|
Att det uppstår läckor på en avställd bil är inte helt otroligt, eftersom grejjerna torkar oavsett om man använder eller inte... Så det kan nog ha blivit sprickor i både slangar och plastbälgen. Mina stift som gått 10 000 mil såg helt ok ut. Funderar på om det kan finnas nåt med vevhusventilation som geggar igen? På En Volvo för länge sen hade jag problem med att flamskyddet var igengeggat, det påverkade vacuumet och den betedde sig jättekonstigt. Vet nån var/om det finns nåt liknande på dom här maskinerna? Eller är jag ute och cyklar? |
|
|
Hmm hur beter sig m50 när man lyfter oljelocket? Jag har bytt insugsbälgen kollat alla slangarna diskat ur tomgågnsmotorn/ tillsatsluftsliden efterdragit insuget men den är fortfarade inte helt bra. Min insugsbälg var helt kass och två slangar också. Efter bytat gick den mkt mkt bättre. Har även bytt stift, vet inte om de gav så mkt värdefull info då den hade gått med fel blandninge en tid. (jag köpte den så) Jag har startgasat så jag blivit helt nerdrågad utan resultat. Vad tar BMW för en felsökning? Min förmåga slutar häromkring. -Phil |
|
|
mm glömde skriva att jag nollade bilen efter alla byten. -Phil |
|
|
Jo det finns en vevhusvent på m50 i alla fall fram vänster på motorn vet inte riktigt hur den funkar. På m40 så är jag lite osäker. Men ett hett tips är väl att kolla fördelaren för säkerhets skull. Du säger att det kommer ibland det kan ju vara ngn tändkabel som spökar också som jordar sig innan stiftet ibland. Jag har sett exemplar med helt avbrända elektroder och bilar med spräkt fördelare. Avknäkt rotor alternativt bränd spräkt roltor. Folk har inte vett att kolla lite slitagegrejer på sina gamla bilar. -Phil |
|
|
Tjabba Hade en 91:ans 325:a där dräneringen från AC:n droppade ner i höljet på lambda sonden och fyllde höljet (som var trasigt just där ) med vatten varvid lambda sonden kortslöts och då gick den jäkligt ojämt på tomgång och hoppade fram när man körde. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.