|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
opus |
535:an är väldigt svår att lufta. Lufta så gåt det går och kom ihåg att kylarvätskan skall man fylla itopp hela tiden. Fick fylla efter i ca: 1 vecka innan det blev bra. OBS! Om det blir mycket över tryck i expansionen så kan detta bero på topplåckspackningen. opus |
|
Öppnade skruven idag och det rann bara ut vatten. Ingen tillstymmelse till luft. Så jag utgår från att det är helt ok med systemet då. Försökte även öppna expkärlet o där rann det också ut vatten, så mycket att et inte gick att öppna hela vägen för då hade det nog runnit ut en hel del.... *BAWORAK* |
|
|
Kolla kylvätksenivån när bilen är kall, då ska det ligga strax ovan skarven på expansionskärlet, finns markering, får inte vara helt fullt, då finns inget utrymme för kylvätskan att expandera! Låter som du har för mycket vatten i motorn, locket ska gå att ta bort även på varm motor, dock finns ett övertryck när motorn är varm! Du har troligen en kärvande termostat, därför åker tempen upp o ner lite ibland. För övrigt är inte M30 motorn i din 535:a något mer svårluftad än nån annan BMW-motor! ///Magnus |
|
| En mycket bra beskrivning på hur man luftar Magnus! Vi kör med samma metod och kan kallas för "grundluftning" det funkar på alla bilar. | |
|
Tack Magnus, Dock kan tempnålen enligt mekaniker röra sig ngt utan att det har att göra med att ngt är knas, dvs det är normalt att den rör sig en mm hit eller dit så länge den hela tiden tangerar sträcket. Hoppas det är så... *BAWORAK* |
|
|
SvanteE: Ja, det är inget att oroa sig över i onödan, men det kan ha o göra med att temostaten "kärvar" o öppnar ryckvis, detta uppstår ibland på gamla termostater. Men precis som din mek. sa så gör det inget om den rör sig nån mm, men motorerna är känsliga för överhettning så det är god ekonomi att ha systemet i bra skick. Överhettning resulterar ofta i sprickor i toppen=dyrt! ///Magnus |
|
|
Tack igen, Jo men överhettning då vill det väl till att nålen sticker bra högt upp eller hur? *BAWORAK* |
|
| Ja, förutsatt att ingen luft finns, inget läckage och att vattenpump är OK. Återigen, temp mätaren visar bara temperaturen på kylarvätskan vid termostathuset. | |
kennie_535 |
ja vet inte om det är så men ja lättar bara på locket där man häller in vattnet så de övertrycket pyser ut de har funkat hitils lr jag har bara gjort den en gång så |
| 535an är hur lätt som helst att lufta! En varning bara.. se till att termostaten är vänd åt rätt håll,det går att vända den fel och det resulterade i ett onödigt topplocksbyte på min bil :( (den långa delen mot kupe´n) När jag luftar har jag kall motor och tar bort locket på termostathuset (låt slangen sitta kvar) håll upp termostatlocket och fyll i så mkt du kan sätt sen tbx termostat och lock. Öppna expansionskärlet och skruven på termostathuset och även en med 19mm hylsa alldeles brevid och fyll tills det rinner ur alla hål. Skruva igen och kör motorn lufta lite på den lilla luftskruven. Klart! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.