AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.934

Luftning av 535i, E34?

Sida 1 av 2
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej o hå,
Är det automatisk "luftning" av 535an så som 540in eller ska det finnas en skruv någonstans? I så fall var sitter den lille gynnaren? Hur gör man det enklast? Blir iriterad på att tempnålen sticker ngn millimiter över mittenstrecket i kökörning. Har fått ny viskokopling, men trots det stiger den lite gran, det gjorde den ej tidigare, så kanske är det lite luft ngnstans?

*BAWORAK*
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
De sitter en luftskruv precis bredvid kylar locket...andra sitter bredvid termostaten! Om de är samma som på 520,525
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Sitter en luftskruv på termostathuset......lufta med bilen högt fram och lufta noga.

///Robban
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, På termostathuset alltså, finns det två?!!!

Hur ser skruven ut? Skall man dra ut den helt och hållet eller? Sedan köra på tomgång under tiden man fyller på i expansionskärlet eller?

*BAWORAK*
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
535i är annorunda byggd än 525i av samma årsmodell! 535i har expansionskärlet bakom motorn och det sitter högre än motorn. På 525i sitter expansionskärlet framför motorn och i samma höjd som motorn. Därför ska man alltid höja upp framänden på bilen när man luftar 525 motorn. På 535 motorn behövs inte det. Bara att lufta på luftskruven på termostathuset. Se länk nedan, nr 9 är luftskruven: Länk
Skruven går inte att missa, det är den enda på termostathuset och den sitter högst upp. Ja brukar köra motorn tills jag får upp tryck, sedan stänga av och släppa ut luften, därefter fylla på med mer vätska. Det brukar räcka med 3-4 ggr även om systemet tömts helt. Det finns säkert andra eller bättre sätt att göra det på men detta funkar bra.

____
Reach the door with a breath and a scream.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Du behöver inte skruva ut luftskruven helt.....det där med att inte behöva lyfta bilen högt fram får man väl göra som man vill, men jag tycker att det kan va värt det ändå......skadar ju inte.

///Robban
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, Luftning för Dummies önskas:

Köra motorn varm, tomgång eller tex på väg hem från jobbet. Stäng av motorn. Skruva upp skruven. Öppna expkärlet och fyll på???

Skall man skruva i skruven innan man fyller på eller ska den hela tiden vara öppen? När ska man starta motorn igen och när stänga av?
Sorry för frågorna. Men vill inte göra fel.

*BAWORAK*
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Så här gjorde jag....fyll på vätska, kör en sväng(5-10 min), stanna bilen i uppförsbacke, stäng av bilen, gå ut och lossa lite på luftskruven....då kommer luften som samlats i den högsta punkten dvs luftskruven att pysa ut, fyll ev på mer vätska beroende på hur mycket som fräser ut. Upprepa denna procedur tills du tycker att det bara kommer vätska och ingen luft(som när man luftar bromsar).

Funkade för mig.....finns säkert andra och bättre metoder.

///Robban
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Bilen ska då vara varm när detta utförs....

///Robban
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok tack för svaret.
Men en fråga till, när jag då öppnar expkärlet för att fylla på lite mer skall skruven då fort vara öppen?

*BAWORAK*
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Nej....öppna skruven och släpp ut luften, stäng sen skruven och därefter fyll på vätska, kör sen en sväng igen.

///Robban
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok, så i princip kan jag köra hem efter jobbet, öppna skruven, sedan stänga den, fylla på om det behövs.

*BAWORAK*
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Varning för att "köra en sväng" om det finns luft. Även om tempmätaren visar rätt temperatur, kan luftfickan sitta någonstans som tempmätaren inte känner av. Tempmätaren visar ju bara temperaturen på kylarvätskan vid termostaten. Det är bättre att stå på tomgång och gasa till lite då o då och känna på kylarslangar och lufta med jämna mellanrum.
Tr
603
Trebor
BMW 523 -11

Med "köra en sväng" menar jag typ 1-2km. Står ju lite om detta fenomen i mektips....Länk där står det ju att man ska stå på tomgång typ 30 min. Men alla sätt är ju bra utom dom dåliga :)

///Robban
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Tackar för alla tips. Samt önskar en trevlig helg.

*BAWORAK*
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Till som tidigare nämnts, varning att "köra en sväng", detta kan mycket väl göra att toppackning eller topplock spricker!
Man ska aldrig köra en bil förrens luftning är avklarad o allt fungerar, omöjligt o se o känna vad som händer om man kör bilen, dessutom bör man ha kontroll på kylvätksenivå, när termostat öppnar, om luft finns kvar i kylsystemet mm.

Gör som följer:
Ställ värmevreden på maxvärme!
Fyll upp motorn med kylvatten med luftnippeln öppen, allt eftersom man fyller så kommer en del luft att gå ut via luftnippeln + det viktigaste man får i mer mängd kylvatten då!
När sen kylvattnet rinner ur luftnippeln (som bara behöver öppnas nåt eller några varv, ta inte bort den!) så stänger man nippeln o fyller upp fullt i expansionskärlet.
Sen kan man starta motorn, varmköra under noggrann kontroll, fyll hela tiden efter med kylvatten så att nivån är hög, öppna luftnippeln under varmkörningsfasen o släppt ur luft!
Kör motorn med förhöjd tomgång (2000varv!) under varmkörningen korta stunder, ha kontroll på när termostaten öppnar o på luft via luftnippeln och låt motorn gå c:a 1 min efter att nedre kylslangen blivit varm, stäng sen av motorn.
Låt vara avstängd några minuter
Fyll sen upp kylnivån till Max, och starta motorn på nytt och kontrollera att systemet fungerar som det ska!
Ha under varmkörningen också koll på att värme kommer i kupén, med värmevreden ställde på innan!

Ibland kan man starta motorn o hålla 3000 varv under 30 sekunder o sen stänga av den igen, och samtidigt kolla luftnippeln.

(Men kör inte med bilen under luftningen, det är bara dumt, vilken verkstad varmkör en bil på det sättet??)

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Har luftat mängder med bilar, jobbat som bilmek i 10-talet år, och aldrig nånsin behövt ställa bilen i uppförsbacke eller dyl.

///Magnus
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
min tappade värmen i afton o tepmätaren går upp på rött kan det vara luft mån tro har en 533 98.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Troligen inte, om du inte gjort nåt arbete på kylsystemet igår eller så!
Kommer inte in luft i kylsystem om man inte tappar ur vattnet eller så!

Att din värme i kupén försvann o motortempen steg kan even bero på trasig toppackning eller spricka i toppen!
Men möjligen kan vattenpumpens skovelhjul ha släppt från axeln, så att vattnet inte cirkulerar!
Då får du en motor som går upp i temp o samtidigt tappar värmen i kupén!
Så kolla vattenpumpen först!

///Magnus
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Men alltså jag tror möjligen att jag bara har en pytteliten ficka kanske, inte ens det kanske. Vill bara kolla det på ngt vis efetrsom tempnålen stiger lite över mittenstrecket (lämnar aldrig strecket helt) ibland. Vet att viskokopplingen fungerar.

Så hur göra? Hur ska man veta när termostaten öppnar eller ej?

räcker det med att köra hem från jobbet o sedan öppna luftskruven eller?

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.