AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.586

Går det att montera kamkedja på en "remdriven"?

em
339
emhå
525i -88
Finns det ngn som helst möjlighet att byta bort sin rem på en 525 -88 mot kedja från en nyare modell?
det kan du ta o glömma..motorerna är ju inte ens lika!!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Allt går :) Men i det här fallet krävs en hel del ombyggnad om remmen ska bytas mot kedja. Det lättaste & billigaste är isåfall att få tag på en bättre begagnad 24V motor och stoppa i.
em
339
emhå
525i -88
Att motorerna är olika vet jag, betackar mig gärna från idiotförklaringar. Hade mest i åtanke att ngn gjort ngn liknande operation...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
kedja är inte alltid bättre, remdrift är "exaktare" (har jag hört från race gubbar), de flesta racemotorer jag sett hade rem. Sköter man rembyte mer än nödvändigt dvs. var 1000-2000 mil så är det inga problem att gasa järnet, jag bytte varje år på M40:n (318) och var därför aldrig rädd att ta med bilen. Är man riktigt paranoid kan man försöka bygga om övre kamremkåpa till plast eller skära upp ett titthål i den, då kan du alltid ta en titt på remmen...

Enkelt att byta på den motorn du har, bara man är lite nogrann, går på 2-3timmar

///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum!
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
ta i med bilen -ska det stå

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Det stora problemet är att en kamkedja behöver smörjning av motorns olja för att fungera, o oftast väljer BMW att låta oljetrycket spänna kedjan också!
Detta gör det mer komplicerat!, behöver ju då även en hel frontdel på motorn som är helt tät, o motorn är ju inte byggd för detta!
Med 5-6000 mils intervall mellan kamremsbytena så åker du "lika säkert" som med kamkedja, ha i åtanke att en kamkedja har ju också brustit på en del bilar........
Bytt rem o kör 5000 mil, byt rem igen... det är billigast o enklast!

///Magnus
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag har vet en 318is 16v som drog av kedjan vid en helt vanlig start, så inget är helt säkert (förutom att liemannen hälsar på en dag)

E2
78
E21_Rille
1602Tic -75
323i 2,7Tic e21 -79
528 e12 -77
325 Touring e30 -89
3.0s e3 -73 Cab
varför ?

Mvh /// Rille

BMW.... We brake for nobody...
em
339
emhå
525i -88
varför är faktiskt en riktigt bra fråga... blev nog mest en fix ide och nån form av nyfikenhet som var tvungen att stillas men dett blir nog till att fortsätta med rem... Tackar så mkt för svaren. Mvh Magnus.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skulle vara intressant att veta hur många som råkat ut för kamremsbrott bland BMW ägare OCH jämföra med hur många som kamkedjan gått av på.

Procentuellt sett så borde det vara en majoritet av kamremsmotorägarna som råkat ut för detta...Finns antagligen ingen statistik på det,men det vore kul(jaha!?) att veta hur som helst.

Litar absolut inte på bilar med kamrem...Trots byte av kamrem i "tid o otid".

Som jag skrivit tidigare...När BMW's M-motorer kommer med rem då byter jag märke.
Omedelbums.

Mvh Janne.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
rembrott beror nog mer på att folk slarvar än att det är en svagare konstruktion. Det bevisas ju i racemotorer att den klarar både högt varvtal och höga effekter, inte minst när den gäller monster i ex. Dragrace....

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske det kanske...Problemet är att på en "dragstripmotor" så omhuldas maskinen som ett barn hela tiden,det gör inte en vanlig standardvagnsmotor...M.a.o. så är det en ytterst tveksam motorkonstruktion på "vanliga bilar".

En dragstripmotor monteras ju ned i "parti o minut",går egentligen inte att jämföra denna ytterlighet med "svenssonmotorer".

Mvh Janne.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Anledningen till kamremsbrott är till största delen bilens ägare, konstruktören bygger motorn o beräknar en viss livslängd på delarna, viktigt då att följa intervall för bytet!

En kamrem är ju av gummi o gummi föråldras o torkar sönder!
Men byter man den efter anvisningarna för motorn så är det ingen sämre konstruktion

Klart att det är fler kamremsbrott än kamkedjebrott, en kamrem beräknas till en livslängd på mellan 4-8000 mil, en kamkedja ska normalt aldrig bytas!

///Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

"Byter man efter anvisningarna"...Ja visst, men hur många ägare gör det i "verkligheten" som Kurt Olsson säger ;)

Ytterligare en onödig utgift för den hårt prövade "vardagsbilisten" att i tid o otid måste tänka på den förbenade konstruktören som "tryckte dit" en rem istället för hållbarare kedja.

Ex:Du åker och köper dig en fin bil,du åker till macken för att tanka och "tjong" så blir allt stilla o tyst>>>Kamremmen av..Inte kul alls.
Helst måste man byta den där på plats vid köpet om det inte finns någon dokumentation på när sista bytet gjordes.Ok,jag vet lite överdrivet...Men inte mycket.

Dålig konstruktion kallar jag det..

En kamkedja hör man(i dem flesta fall) om den håller på att "tappa spänst" och bli lite sliten,en kamrem går av utan någon som helst förvarning(oftast iaf).

Håller nu dessutom benhårt fast vid att kamremskonstruktioner borde förbjudas :)

Mvh Janne.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Oftast så hör du inget missljud alls från kamkedjan innan den går av, så där har du fel! Att det kan rassal från en kamkedja beror oftast på slitna drev eller dålig sträckare, men det betyder inte att den går av nästa gång motorn startas.

Sen är kamrem en billigare konstruktion och det åter igen köparen/ägaren som är det största problemet, som inte är villig att betala för en dyrare konstruktion, då blir det kamrem!
Kostnaden kommer senare när remmen måste bytas med intervall, men så långsiktig är dessvärre allt för få......

Dålig konstruktion är det inte, men däremot en billigare!
Däremot på nyare motorer som BMW med vanos så blir kamkedja ett måste, och hela konceptet är mer påkostat o bilens slutpris är också högre!

Har man inte råd o serva bilen o byta kamrem var 4-8000 mil ska man nog inte ha bil över huvud taget!
Återigen är det ägaren som är den största problemet!

///Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Var ser du att jag skriver att man hör innan kedjan går av?

När du hör missljud från kamkedjekonstruktionen,då är det dags att se upp är vad jag skriver..Inte att kedjan går av omedelbart vid missljud.

Inte som med kamrem...Plötsligt så är den av och motorn hälsar hem.(iaf på de flesta BMW med rem).

Mvh Janne.
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Håller med om att kedja är enklare och billigare till vardags, MEN inte alltid.

Ex. är hela konstruktionen med och kring kedja tyngre är rem, och vikt vill man spara.

Dyrare från början till slut -ex. om det behöver bytas.

Inte alltid hörbart att kedja på "G" att brista, som jag nämnde innan, en bekants 318is drog av kedjan vid start, helt utan förvarning, och han är racemekaniker, så han lär höra om nåt tokigt är på gång...

Jag utgår från mig själv, när jag drar på lite med en "remmad" bil som jag vet att jag nyligen bytt rem på och ställt in den ordentligt, så känns det tryggare än när jag drar på med ex. "kedjade" M50:n (liknar en cyckelkedja) som jag inte vet hur slitet det är.

Men visst, alla kan inte eller vill inte eller har inte tid som jag att byta en kamrem 1 gång om året, och då är kedja det bästa

men allt är väl relativt...

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag är då aldrig oroad över kamremen. Bytesintervallet på M20 B25 är 6000 mil ELLER 4 år, vilket som kommer först. Håller man sig till det så är det inga problem. Dessutom är bytet enkelt och delarna kostar 600:- (kamrem + spännrulle på BMW.) Undrar t.ex. varför Volvo inte har en enda motor med kamkedja? Det måste ju finnas någon rimlig anledning, eller beror det på kostnader? Inte ens Volvo:s Diesel motor (D5) har kamkedja...
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
det är nog både kostnadsfråga vad gäller nykonstruktion och en viktig intäkt vid service...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.