|
|
|
|---|---|
|
Hej är ny på forumet och jag å en polare har ett litet projekt En K24 turbo volvo (s60R) med egensvetsat rör i en 325 e30. Spridare på 340cc och en 535 luftkläppa. Kompet är sänkt till c:a 7.9. Laddtryck 0,5 bar. Progressiv regualtor 1-1.4 Hårdare ventilfjädrar Enem Turbokam Nu till frågan. Soppapumpen är original. Vad pallar den ? Vilken koppling kan vi använda som pallar mer mos. C:a 400 hk. Målet är 400 hk nämligen. Inte så kul när kopplingen slirar 4:an och 5:an nu redan med bara 0,5 i ladd. den bör helst passa rätt i svänghjulet men om det inte finns ngn vilken ska man då använda sig av och vad bör göras då ? ¨ Sista frågan. Vad pallar vevstakar och originaltopp? Kylkanalerna ser väldigt klena ut med tanke på längden. Pallar toppen höga cylindertryck? Mvh//Snurrbo | |
| Glömde även säga att sprutet kommer mappas av David Mattsson på MMT | |
|
det bör räcka med sinterlamell, men vill du vara säker så sätt dit en 618 tryckplatta ! jag körde med dubbla stdpumpar och hade ca 400-450 hk, men sen bytte jag till 2 st värre pumpar ! Är nog riskabelt att köra med stdpumpar ! |
|
|
Bottendelen sägs ju hålla till 500hk... Topparna verkar vilja spricka vid höga tryck... Men kontakta bmw andreas eller Bäckis på Pure-pf.com Dom fixar till toppen så den inte spricker! Svetsar i kylkanalerna i mitten, då ska det hålla! |
|
|
Tackar för svaren. Lite följdfrågor Vart kan man köpa 618 plattan och vad pallar den i vrid tillsammans med en sinter? Passar tryckplattan i originala svänghjulet? Borde väl gå att ta en soppapump från en bmw 540 eller 740/750 Dom har kanske mycket mer kapacitet än originalpumpen. Ang kylkanalerna så har jag ungefär sett hur det ska svetsas i toppen. Kan svetsa alu och har tillgång till planfräs. Borde kunna klara av att göra jobbet själv. Annars vad tar Bmw andreas eller bäckis för jobbet? Många frågor. Men frågar man inget får man inget veta =)=P mvh//Snurrbo |
|
|
Jag tror dom tar 2000:- inkl riktplaning efteråt. Det är det ju lätt värt! Då vet du ju att det inte blir fel heller. |
|
|
Nä det e kanske lite sanning i det. Bättre att lämna det till en fackman klantig som man är ibland =) |
|
| Ja för blir det fel så känns det nog jäkligt att man snåla på 2 lappar =) | |
|
tryckplatta och sinter har PPF, och det passar rakt på ! Har för mig att sinter + 618 plattan skulle palla 637nm ! Ta bensinpumparna från äldre saab 900 turbo med k-jetronic, dom pallar höga grundtryck ! |
|
| Hörru Niklas kolla din mail = ) | |
|
varför kör man med dubbla soppa pumpar? Är det bara för att en org. inte orkar leverera den soppa mängd som motorn vill ha ? Vad är K-jetronic, det är väl mekaniskt sprut va ?? Vänder då isf. på frågan vad är ett mekaniskt sprut ?? |
|
| Ja det blir väl högre tryck kanske... Men det bästa är kanske att bara byta den orginala mot en värre.... Dom flesta verkar använda Bosch pumpar!? | |
|
Blir ju inte bara högre tryck. I och med att man ökar spridarflödet så måste pumpen flöda för effekten. Öka spridarflödet gör man ju enklast genom högre tryck, proppar dit större spridare eller ev knappar om DC i mappen. Niklas G: PPF vilka är det? Hemsida? Soppapumpen blir nog en bosch 044. |
|
|
blir inte högre tryck bara för att man sätter dit fler pumpar, trycket bestäms ju av bränsletrycksregulatorn, anledningen till att man sätter dit fler/värre pumpar är för att inte trycket ska sjunka när man mosar på fullt ! Här är PPF:s hemsida ! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.