AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.056

Elfel E28 - Börjar bli kallt

Tja har problem med elen i min 1987 E28 5-serie. Varken fläkt, bakrutevärmare, stolsvärme, (fjärrstyrda c-låset) fungerar i kärra. Det är dött, resten funkar verkar det som! Har ju kollat på säkringarna, men inga verkar vara av. Vet någon vad det kan vara för fel?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kolla efter oxid vid säkringarna, byt dem gärna även om de ser hela ut. Porslinssäkringar brukar kunna ärga en del.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Nae, jag tycker alla säkringar och kontakter ser bra ut nu! Inget funkar ändå!
Kan det vara fel på något relä? Hur ser man sånt?

Ras.mus
Vet du om sakerna har kommit samtidigt?

Annars är slutkörd fläktmotor vanligt. Likaså stolsvärme (knän när man böjer sig in). Även fjärrlås är ofta sönder.

Så har inte alla felen kommit samtidigt så kan du nog börja med att felsöka var del för sig.

Fläktmotorn kommer du åt från motorrummet. Ganska enkelt men det kräver lite skruvande och bändande. Men det går... Motorn kostar runt 2000:-

Stolsvärme. Mät om du får ström fram till kontakten under stolen. Får du det är det säkert slingorna och då kan du nog glömma det.

Fjärrlåsen: vet ej, har aldrig behövt fixa med dem. Inte med det fjärrstyrda iaf. Funkar centrallåset med nyckel? I så fall kan du ju köpa en sats med nya knapp-dosor hos typ biltema eller liknande. brukar inte kosta så mkt..
Ibland sitter säkringar på mer än en plats, kanske du kan få lite hjälp här Länk

FP
Tja, jo felen kom inte på en gång, gick en vecka emellan varje, fläktmotorn stannade plötsligt bara, den e utbytt mot beggad. Den borde inte haverera ännu!
Funderar på att lämna in bilen då jag är lika händig som ett kassaskåp är smidigt. Kankse bara en felsökning på El o Diesel i Högdalen, vad sägs om det?
Synd att det blivit de här felen också (ska servas + brummande ljud från drivknutarna).
Annars blir det nog skrot/till salu, karossen är i mycket bra skick likaså interiören, likaså serviceboken! Är med andra ord rill salu om jag inte fixar detta billigt! Hör av er om intresse finnes.
/Pier

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.