|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett för mig konstigt laddproblem på min 730i -88 Bilen laddar inte om jag inte först varvar upp till ca 4000 varv/min. Lagom skoj att behöva varva järnet varje gång man ska åka iväg, Provat att byta laddrelä + kol (en enhet) men ingen förbättring. Stänger jag av bilen och sedan kör igång motorn igen så måste jag varva upp till 4000 varv/min igen. Jag gissar på att generatorn sjunger på sista versen, men är det någon som kan förklara varför det fungerar när jag varvar? Laddlampan lyser inte kan tilläggas. | |
|
lyser laddlampan i tändläget innan start då ? har du bytt kol/regulator..... så kanske det är ett mekaniskt fel i generatorn eller varför inte en eller flera dioder så att du bara får ut den ena halvvågen ur likriktaren , då får man en sådan laddning som du beskriver , förutsätter att betteriet är ok. jag skulle undersöka dioderna/bryggan vilket som nu sitter i din generator , och sedan titta på kollektorn. beroende på hur den ser ut kan en av lödningarna till spolen ha släppt . generatorn måste ha sin styrspänning på den (oftast blå) tunna kabeln till generatorn , annars slår inte generatorn till och börjar ej ladda. lycka till. |
|
|
Tjena! Laddningslampan skall lysa när du slår på tändningen, då förmagnetiseras generatorn med strömmen som flyter genom lampan. Att generatorn börjar ladda när du varvar till beror på att den lilla magnetism som finns kvar räcker för att kicka igång laddningen. Sedan sköter generatorn sig själv så att säga. Kolla om lampan är riktig och att kabeln till generatorn inte har lossnat eller gått av. Den ska sitta på D+. Mvh B-O Länk |
|
|
Jag får tacka för svaren och ska kolla närmare på det i dagsljus mvh Tomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.