|
|
|
|---|---|
|
Fy fan va man känner sig korkad då. Jag påstår inte att jag är jävligt haj på bilar, tvärtom, men idag tog jag fan priset. Tjejen skulle iväg till jobbet och satte sig i bilen. Den startar inte. Batteri fanns för startmotorn snurrade och all el funkade ju. Eftersom startmotorn snurrade så borde det ju inte vara den heller. Konstigt. Låter som att kolvarna inte rör på sig. Tjejen får ta taxi. Jag tänker "längesedan jag kollade oljan, bäst att kolla". Sagt och gjort. Döm om min förvåning när oljestickan kommer upp SNUSTORR. Knappt en droppe på den. Panik! Eftersom jag körde med bilen i fredags och jag inte använt den sedan dess borde den väl inte ha skurit?!?! Snälla någon säg att det inte är så. Jag har inte hunnit iväg och köpa olja än men jag ska. Fråga: Är det något att tänka på nu? Något jag ska testa? Bara att hälla i olja och hålla tummarna eller? Och VARFÖR har inte oljelampan lysit? Lampan är inte trasig. Bilen är en BMW 520 -95, tysk import. | |
|
helt enkelt dåligt med olja i bilen och solenoiden till startmotorn som inte slår till? då borde väl startmotorn låta lite extra, gå lite fortare än vanligt. om den skurit så hade du märkt det! |
|
| Startmotorn låter lite mer än vanligt ja nu när du säger det. Bara att hälla i ny olja alltså? | |
D-diddy |
häll i olja och putta igång bilen, kör direkt till en verkstad för undersökning. håll ett öga på oljetryckslampan, (den lilla oljekannan som inte ska lysa ilsket rött bredvid hastighetsmätaren) David. "The unattainable is invariably attractive" |
| om du får igång den som vanligt när du puttar, efter oljepåfyllningen, så krånglar solenoiden, kan vara, relä, kabelbrott eller liknande. inga extrembelopp iaf | |
|
Ok. Har hällt i olja nu iaf. Bor så taskigt till att jag inte har tillgång till "putthjälp" men det ska väl lösa sig. Ingen verkstad är ju direkt öppen just nu iallafall så:). Mycket skönt att höra att det troligen inte rör sig om något extrembelopp. Det får mig att somna lite lättare inatt. Frågan är ju vart oljan tagit vägen dock. Såg inga blöta fläckar under bilen så jag misstänker att den förra ägaren inte brytt sig om bilen alls. Köpte den nu i sommras via en bilfirma och trodde att dom kollade sånt. Passar på att ge en stor rattmuff till detta UNDERBARA forum. Tack för all hjälp så här långt! Fy tusan va ni rockar!!! |
|
opus |
Kolla upp om luftfiltret är bytt. Kolla om det finns mycket klet i vevhusventilationsslngen. Eller kompen är som den ska vara. Får inte skilja så mycket emellan cylindrarna. opus |
|
opus: Luftfiltrer fixar jag nog. Det andra lämnar jag in den till en verkstad för. Tack för tipset. Har fortfarande ingen putthjälp men det löser sig nog under helgen. När jag kollade oljestickan idag var oljan väldigt brun. Kanske tom rostbrun. Lite oroväckande. Saken är ju att utan jobb så har man inte så mycket pengar just nu så det oroar en ju mer än själva verkstadsbesöket. Vill lägga ner pengar på min pärla men det är svårt när man inte har några:/. |
|
| Att oljan är brun är inget du ska oroa dig för. Ska vara så. Den blir svart först när den blivit använd minst några hundra mil, beroende på oljefiltrets skick. | |
|
Ok jag trodde den höll sig genomskinlig. Om den varit svart så hade jag blivit VÄLDIGT oroligt. Tack yozef! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.