AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
766

Efter hur lång tid bör man byta motorolja?

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Jag undrar, om en olja som bara gått i bilen i 200 mil, MEN är 1,5 år gammal, bör bytas?
Det gäller Castrol TWS, bilen körs bara 200-300 mil per sommar och står sedan förvarad (kallgarage) med bara någon enstaka varmkörning till 80-90C, bör man göra en extra motoroljeservice innan man börjar köra igen sedan? Eller går det bra att åka med den här oljan ytterligare en säsong? Tar oljan upp vatten när den står så länge och dessutom kallgarage?

-M5 E34 Limousine register Länk
Oljan påverkas väl av tiden, så stirra dig inte blind på miltalet. Är själv ingen expert på oljor, men jag skulle nog ha bytt olja innan. Blir ju ändå billigare än ev slitage.
Hör med Johan B, han kan väl sånt här.

Autopower.se - Som en enda stor familj :-)
Du bör byta olja varje år då oljan åldras då den inte är i en skyddad miljö längre. Det sammlas fukt och det är ju inte bra för motorn. Castrol TWS är en dyr olja så jag förstår att det tar emot att byta, men jag rekomenderar starkt att du byter.

/John
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Om man byter oftare kan man väl köra med en lite billigare men rätt klassad olja...

Mvh Andreas
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ok tack, det blir en ytterligare oljeservice till våren, om det är bäst för bilen. Ovanstående gällde min fars M5, själv har jag bara kört 35 mil på min TWS, men det får bli samma sak med min bil också då för den ska ändå in på årskontroll i vår, dyra mil =) men det spelar ingen roll, inte på en entusiastbil.

-M5 E34 Limousine register Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.