AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.773

Bromsbelägg, lampa lyser!

to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Min bil har gått drygt 6000 mil ovh nu lyser lampan för att beläggen är slut.

Några frågor.

1. Pga att det just nu är lite knöligt att komma till att se......vilka gäller det troligast, fram eller bak?

2. Hur många mil vid normal körning kan man köra innan bytet blir riktigt akut.

3. Vad händer om man kör för länge?

4. Ungefärlig kostnad att byta på verkstad inkl material?

5. Är det enkelt att byta själv? Vad tänka på? Behöver bilen pallas upp tex?

Tacksam för svar.

Det är troligast att det är fram som är slut.

Här kan du se hur man gör, förvisso på en E34 men principen är densamma. ---> Länk

Jag bytte runt om på min och köpte materialet på BMW, kostade runt 1400 har jag för mig.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Jag körde väldigt länge på mina innan jag bytte, visserligen helt ofrivilligt men körde nästan halvår.

Trisst att man ska behöva lära sig den vägen, men man lär sig mer o mer att man inte kan lita på folk. Var den första BMW:n jag köpte och allt med bilen kändes perfekt, förutom att bromslampan lyste.
Han jag köpte bilen av sa att han varit inne och kollat med BMW och det var ett el fel som gjorde att den lyste, skulle tydligen bli väldigt dyrt att laga så han hade tyckt att den lika gärna kunde lysa. Jag svalde hans ord med hull å hår och körde glatt med bilen.

När bilen lämnades in för service blev mekanikerna väldigt konfundersamma och frågade varför jag inte bytt berättade jag historien varpå han sa att tyvärr de har ljugit för mig och att jag kunde köra max 50 mil innan jag skule börja bromsa på oken.

SÅ nuförtiden litar man tyvärr inte på någon, jobbigt sätt att ta reda på det bara.

Hm blev ett långt inlägg men summa summarum är att jag i vart fall kunde köra säkert 300-400 mil (landsväg) med dem. Vad jag fick höra bromsade man direkt på oken sen vilket kostar x antal tusen mer att byta. Mitt byte kostade för 2 belägg 1400 tror jag.

Mvh
erik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ca 3mm kvar på det belägg som har varnat (troligen fram), när lampan tänds.

Hur långt du kan köra på 3mm klossar, beror i stor utsträckning på hur du kör. Men några hundra mil är oftast inga problem om du kör normalt.

Men försök att byta så snart som möjligt!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enkelt att byta själv kolla GDS avdelningen.
Min hade gått 7300 när jag bytte fram på anmodan av bes, fanns minst 1000 mil kvar innan lampan skulle tändas dock.
(9500 mil bak) ochså innan lampan tändes.

Länk

///MVH Hasso
Länk
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

att byta belägg tar 20min inkl fikarast. hur gjorde ni för att bända isär dom nya beläggen när ni skulle trä oket över skivan? jag tog 2 stora skruvmejslar å tryckte isär dom. finns d nått smidigare sätt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hasso>>>>Du körde hårt med din vagn då ;)...Min fars 523:a har rullat nu snart 13000mil och ingen tendens till att behöva byta belägg. ;)
På sista servicen så funderade visst meken om han aldrig bromsade :)))

Han har inte ens bytt torkarblad,dvs originalbladen verkar också hålla en god kvalité :)

Mvh Janne.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Inga skruvmejslar!! När du har oket bortmonterat och de gamla klossarna borttagna ska man smörja oket. Bänd upp gummibälgen litegrann o spraya in 5-56 eller WD40. Trä sedan tillbaka gummibälgen så den liggar an riktigt. Ta sedan en polygrip modell stor o tryck in kolven på oket i botten. Tryck sedan ner bromspedalen några gånger så kolven åker ut en bit. Upprepa 2-3 gånger eller så. På så sätt blir oket smort. Tryck in kolven i botten med polygripen innan du monterar dit de nya beläggen så ska oket gå på skivan hur lätt som helst.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

tackar , man lär sig nått nytt varje dag
per_j82: Kan inte kolven hoppa ut om man trycker på bromspedalen..har för mig att man inte ska "bromsa" då?

Mvh Dragolito
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Janne: Vem f.n har råd att bromsa när bensinen är så dyr :))
Jag böt aldrig torkarblad på 528an heller var nya när jag köpte den för nästan på dagen 4 år sedan (igår)
Jag hade blad som leget i 2 år , men de hamnade på 540 förra veckan istället.

En större tving och ett plattjärn eller ett gammalt slut belägg över kolven och sedan skruva tillbaka kolven brukar jag använda.
gillar inte polygriper :)) men det är ju beronde på de alternativ man har.

///MVH Hasso
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kolven kan "hoppa ut" om man bromsar för mycket. Man får prova trycka ner bromspedalen 1 gång och sedan gå ut o titta hur pass mycket kolven åkte ut. Sedan trycka 1 gång till på pedalen osv. Hassos tips är smart!
Man kan väl lägga nån träkloss mellan där så att den inte glider ut?

Mvh Dragolito
to
116
toby10
523i Touring M-sport -09
Tack för alla svaren!
Detta forum är verkligen ovärderligt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.