AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
939

ASC-lampan E39

Denna blinkar ju när bakhjulen inte snurrar lika fort eller hur, och drar av gas/bromsar in det spinnande hjulet. Hur vet ASC att man svänger, dvs då snurrar ju inte heller hjulen lika fort?
På min bil blinkar lampan även lite när man gasar lite "inspirerat" även rakt fram på rätt så torr asfalt.
Visst, dubbade vinterhjul och så, inget sådant händer med sommarhjulen på. Men om jag drar på lite mellan säg 90 och 130 så börjar lampan blinka, men det känns inget på "kraften".
Går att framkalla gång på gång, alltid vid ung, samma varvtal, förmodligen när max vridmoment infaller eller så. Släpper hjulen eller vad är det som händer?

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hej Folke
Förmodligen så finns det en viss toleransskillnad
innan ASC går in och jobbar dvs skillnaden måste,
bli tillräckligt stor.ASC går ju in och jobbar om du svänger häftigt och det börjar sladda också har jag märkt
Vi har flera olika sådan här system på våra RC.lok
ett som känner av hastighetsskillnaden på axlarna om det spinner.Ett som känner av frekvensen i svängningen på axlarna en vis frekvens ger tendens till axelbrott.
Hjulspinn i 100 har jag bara fått en gång men det var en trimmad olds 442, petade i fyran.
Det verkar lite lurigt det har ju faktikt varit en del fläckvis frosthalka på grund av underkylning min sambo kom igår kväll med MB och han trodde att hon fått punka vid flera tillfällen.
Jag har aldrig fått i ASC även om jag skickat på så mycket som går från 100 så det är väl nåt lurt.

MVH
Hasso
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
ASC systemet är ställt så att den rotationsskillnad mellan inner- och ytterhjul som uppstår vid kraftiga svängar inte aktiverar ASC. D.v.s. det krävs större skillnader än så.
Låter mycket märkligt att din ASC-lampa blinkar om vägen är torr trots dina dubbade hjul. Eller är det vinterväglag du har den blinkar?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Så här fick jag det förklarat för mig iaf vad det gäller E38:ans antispinn. VAr ett par år sen så jag kan ha missat något... Det sitter rotationssensorer i bakvagnen( ca 3 dm in från hjulet, i bakkant på axeln om jag inte minns fel). Dom i samband med gyro för längs och tvärgående axel) ger signaler till en reglerdator. Denna reglerar kraften ut från motorn. Att det spinner loss med vinterhjul gissar jag att dels kall vägbana ger lägre friktion samt att dubbarna gör att man "flyter" något ovanpå vägbanan. Uppfattar själv det enklare att få lite släpp med dubb än utan som jag kör nuförtiden. Hoppas detta är rimligt:)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Först tänkte jag på RC=Radio Control, modelltåg osv.
Men det är visst lite tyngre saker inser jag.

Hjulspinn är det ju säkert inte, men det går som sagt utmärkt att framkalla gång på gång. Sen vid slirigt underlag funkar ASC:n helt som den skall osv. Skumt.

Har inte tänkt på att köra en repa med ASC frånslaget. Återkommer!

FP
Verkar troligt som Asken skriver.
Kan nog vara så att dubbdäcken krafsar lite när max vrid infinner sig, särkilt vid lite högre varvtal på hjulen.

FP
Froz-523
Har hört att vissa vinterdäck inte alls går ihop med DSC (vet inte om det även gäller ASC). Detta gällde främst friktionsdäck och i synnerhet Hakka Q om jag minns rätt. BMW ska ha en lista med däck som är godkända.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Asken: Gyro behövs inte för ASC däremot för DSC. För ASC räcker det med ABS-sensorerna.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
GY 400 och DSC fungerar utan problem har jag fått berättat för mig.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har GY 400 det är kanske därför det funkar så "bra"
Bra däck för övrigt också.

MVH
Hasso
Jag har samma "fenomen" på min 525 -01:a. Inte bara att lampan blinkar utan även att kraften stryps. Och detta vid rel höga farter 70-100 km/h och torr väg! Har även känt det på demovagnar hos BMW. Enl dem så beror det på att nya vinterdäck är så mjuka att de vrider sig/kränger/"böjer sig" ngt vid stort vridmoment, tillräckligt för att aktivera ASC och strypa kraften. Verkar vara lite överkänsligt system.
Jag har fö nya GY UG500.
Mvh
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
ASC-T mäter skillnaden mellan vänster och höger hjul på respektive axel. sedan mäts skillnaden mellan hjulaxlarna för att avgöra om bilen svänger.
ASC:n arbetar i två steg, där det första bromsar det spinnande hjulet. Om det inte räcker så minskas motoreffekten och det är då som lampan tänds. Bromseffekten är fartberoende mest under 40 km/h mindre mellan 40 och 100 km/h och inte alls över 100.
Som jag har förstått det så finns det bara ett gyro till DSC, men jag kan ha fel. Jag kan inte finna nogot som kan förklara era blinkande lampor, däcksteorin verkar tveksam!

Mvh, Steaman
Tycker det verkar rätt så utrett då trots allt, och att det nog är dubbdäcken som är boven.
Om inte bromsen går in över 100 så förklarar det varför man inte känner nåt speciellt. Vid mycket snurr på hjulen så smalnar väl kontaktytan mot vägen något pga att mitten på däcken åker ut något av centrifugalkraften.
Samma sak med dubbarna, de lär väl sticka ut max. Att jag inte tycker jag känner att motorn släpper av nåt speciellt kan ju vara för att när man ser gulblinket så lättar man lite på plattan.
Vi kör på detta eller??

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.