AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.398

Raka rörs "Effektbooster"?

Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Länk
Länk

Raka rör påstår att den är "effetkivare än extraktor" och ska ge "upp 30% mera effekt"...Hmm...Nån som har provat? Förvisso borde lite turbulens skapa lite bättre flow & sug, men 30%?...

BMW 4ever
Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Bilsport gjorde ett test med bla. denna booster när dom byggde sin kadett (den röda) .

///MVH TONY
Har själv provat den "burken"...Körde bilen på "rullande landsväg" både med och utan.

Fick faktiskt mer effekt utan, när jag kontaktade rakarör sa dom att dom hade problem med att innanmätet lossnade på en tidig serie av dom "burkarna". Jag skickade tillbaka burken och blev erbjuden en ny men jag tackade nej...

Men jag är lite nyfiken på att "rulla" bilen med en hel och se siffrorna!

Finns en tråd om detta som jag skrev när jag höll på att rulla bilen. Sök på: "Alpina B6 på rullande"

Mvh Jocke
www.frid.cc
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hade det fungerat, hade varenda biltillverkare använt sig av det systemet i sina bilar....snacka om enkla hästar!

Med andra ord är även denna produkt, en i raden av alla "bluffprodukter" som säljs till lättlurade konsumenter..

De tester som hänvisas till är knappast vetenskapligt gjorda. Dessutom har man trimmat motorerna samtidigt som man bytt ut en del komponenter i avgassystemet (tagit bort ljuddämpare och ersatt dem med denna produkt)....konstigt att effekten gått upp....not!

Att hänvisa till hur en drickaflaska beter sig när man skakar runt den är inte relevant, då vätska och gas inte beter sig likadant.
Dessutom hänvisar man till kolsyrad dryck, där kolsyran skapar ett övertryck vid skakning av flaskan....får man ett ökat övertryck i motorn som pressar ut avgaserna med denna produkt?? Knappast!

Att "dämparen" har ett lägre flödesmotstånd än vanliga ljuddämpare kanske är sant, men frågan är om de dämpar ljudet likadant.
Med andra ord får man garanterat bättre flöde med helt raka rör, än med deras "mirakelprodukt"!

Produkten har varit uppe till diskussion tidigare. Läs de äldre trådarna.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Fast jag hittade tyska slutdämpare där man använder sig av samma teknik, de kallar det "TURBO POWER SYSTEM" och principen går oxå ut på att det finns vridna kanaler som får avgaserna att rotera och flöda bättre...
Det finns ingen bra bilder på nätet, men jag såg en bild på det i D&W katalogen: Länk

BMW 4ever
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, men den är ännu bättre (upp till 80% mindre mottryck)! :o))

Jag gillar:
"Im Rallyesport getestet" Öh, jaha! Och vad blev resultatet???

Bara för att det finns en annan tillverkare som har kommit på samma geniala marknadsföringsgrej, är det ingen garanti för att det fungerar!
En lögn blir inte mer sann bara för att den upprepas...

Tänk efter lite, om det verkligen fungerade hade alla biltillverkare använt sig av en så enkel effektökande detalj!
Åtminstone alla sportbilstillverkare som inte har så priskänslig kundkrets skulle direkt köpa ett sådant system även om det fördyrade bilen med några tusen.
Köpare av sportbilar i 700 000kr-klassen hade säkert varit villiga att betala någon extra tusenlapp om det medförde 10-30% högre effekt/vridmoment!

Kom och köp konserverad gröt! ;o))

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
E
1.156
E
320 ci cab -04
Håller med Johan B.

Ibland blir man mållös när man ser vilka produkter som marknadsförs i "mer effektsvängen". Krasst är det så att varje ytterligare riktig hästkraft kostar 1000 kr. I annat fall är det inte en riktig.

Vill du trimma?:
1 Lämna bilen till någon som kan. Inte bara snacka om att han kan.
2 Ta med stora lädret. Det kostar om det skall bli bra.
3 Och billigaste vägen är inte billigast i slutänden.
(4 Gör en laglig trimning) Efter som det nästan är omöjligt så sätter jag det inom parantes.

E
här har ni trim som funkar iaf! Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Ja, ja jag håller med...Det finns stora pengar att tjäna på alla effektsugna stackare, det är ju svindyrt att trimma och alla vill komma undan billigare. Därför kommer det upp massa skamlösa "uppfinningar" som har snarare mer psykologisk verkan än fysisk. Man blir lurad av alla "testresultat", det häftiga ljudet eller utseendet på alla dessa filtrar, ljuddämpare o dylikt.

Det fräckaste var en "genialisk budget kompressor" som jag sett på E-bay: en vanlig fläkt som man monterar i insugsröret. De påstod att iom. att den snurrar av lufströmmen, ska den klara av ge så bra "tryck" in i motorn så att den ger effektökning och tom. sänker förbrukningen!!!

Haha, en sak att påsta att utflödet blir bättre, men det var krävs nog några Bars tryck för att det ska överhuvudtaget hända nåt i motorn! ;)

BMW 4ever
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.