AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.334

Sänkfjädrar e38 och komfort

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Om man vill sänka en e38 endast fram , hur blir då komforten ?

Tänker mig att en sänkning på 2 centimeter inte förstör dämparnas arbetspunkt helt fatalt ?
Och hur blir det med styrgeometri samt caster/camber toein/toeout och allt det om man vill behålla 100% originalkänsla från famvagnen och inte få en "felgående" bil.

Sen undrar jag hur det brukar vara med sänksatsernas fjädrar , om de alltid är hårdare än originalet och om materialet i fjädrarna är "bra" eller om man automatiskt får en hård och stötig bil , fjädrar kan ju vara mjuka även om de sänker ett par centimeter...
Jag anser att den optimala sänkningen är 15-30 el 20-30. Man kan då ha kvar org-dämparna. Efter en 4-hjuls-inställning så är det ingen större skillnad i "originalkänsla", möjligtvis något stabilare. Sänksats-fjädrarna är ju kortare och därmed lite hårdare, men med en måttlig sänkning som 15-30 så blir inte bilen hård eller stötig.
Att bara sänka fram tror jag inte på, skulle heller inte se snyggt ut.
Kvaliteten på fjädrarna är minst lika bra (om inte bättre?) om man väljer t ex H&R eller Eibach.

/Lazze
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ok , ja kanske inte snyggt med bara fram men jag tyckte hålet mellan däck och skärmkant fram är lite större än det bak , höjden på bilen är inget jag stör mig på.
bm
66
bmwa
E38 750 -1996
vad skulle det bli för en totalkostnad för att byta de fram?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.