|
|
|
|---|---|
|
Har ett lite irriterande ljud från motorrummet på E36 325i. Det är inte motorn i sig, utan jag tycker det låter som det är nån friktion i fläkten innanför "njurarna". Förstår att det kan vara svårt att säga vad det är utan att ha hört missljudet, men vad är vanligt? Fläkten snurrar som den ska annars, och tempen ligger väldigt stabilt, går aldrig över mitten på mätaren. Enligt förra ägaren skulle vattenpump, fläktkoppling m.m. vara bytt för bara något år sedan. Dock vet jag inte om det är Biltema-kvalite eller liknande, då kvitto ej finns på detta. Kan tänka mig att det är nån rem, fläktkoppling, hörde också att det kunde vara vattenpumpen vars axel fläkten sitter på? Jag är icke insatt i detta, så hjälp mig om ni har nåt tips :) /// Olof Länk | |
|
Vad är det för typ av issljud ? Jag vet att det är svårt att skriva ner det men ungefär, slirande, klonkade, tickande är det motorberoende dvs ökar det med varavtalet eller är det konstant ? |
|
|
Svårt att beskriva ljudet. Låter som ett "malande" ljud. Lite som att "manuellt" mala kaffebönor, kanske överdriver jag nu :) Och ja, det ökar med varvtalet. Det glömde jag skriva. Det är inte någo tickande läte. Det låter alltså inte som det kommer från själva motorn (den tickar inte alls utan går silkeslent) utan framme vid fläkten. /// Olof Länk |
|
|
Uppkommer ljudet bara när fläkten snurrar, eller är det konstant även om fläkten står still? Mvh, Kalle _____ Bilen: Länk |
|
|
Jag har inte provat att stanna fläkten, och vet ej hur det skulle gå till när motorn är igång. Men jag tror att jag upplever att det låter mer när motorn är varm än när den är nystartad (fast det hörs då också). /// Olof Länk |
|
|
Hmm. Ingen som har något tips? /// Olof Länk |
|
|
Olof: Har du AC eller klima? Kompressorn till denna kan ha ett "malande" ljud när den går igång. Dessutom sitter denna långt fram, strax bakom vänster strålkastare ganska nära fläkten. Antar dock att du redan kollat detta, eller inte använder ACn så här års... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Ingen AC. Snikutrustad bil. /// Olof Länk |
|
|
Stödhjulen (eller vad det kallas) till generatorremmen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.