AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.093

Vågar man handla?

Lyxkillen
Hej!

Funderar på att hämta hem ett nytt objekt nästa vecka, har kollat runt lite och fastnat för en 328 coupé -99 som är full utrustad med bla. TV/navi vilket är trevligt.

Men står "Verkauf nur an Händler oder Export" har läst lite om detta, ang garanti osv. Men vågar man handla? Har med en kompis som har ganska bra koll, men man kan aldrig vara säker.

Är bilen krockad eller har de skruvat med mätaren?

Har gått 7000 mil och är en -99!

Några som handlat under dessa förutsättningar?

Tacksam för svar!

mvh

Lyxkillen
Genom att inte sälja bilen till en privatperson i Tyskland så slipper bilfirman att lämna någon garanti på bilen. Då kan man ju fråga om det finns något att dölja på bilen? Är den onormalt billig? Behöver inte vara ett farligt köp, men jag skulle kolla väldigt, väldigt noga.
Scheckheft
Hej
Lyxkillen: varför inte föreslå säljaren att åka till en ADAC eller Dekra teststation för att kolla upp bilen? Om han vägrar är det bara att skippa objektet.

Mvh
Scheckheft
E38.info
___
Länk
Lyxkillen
Hej!

Bilen är inte jättebillig, men en test vore kanske inte fel! Ska ringa och prata med honom. Inte så men är inte förvånad att bilen säljs av en "nytysk".

Mvh

Lyxkillen
Lyxkillen
Hej igen!

Pratade med säljaren för en liten stund sedan. Han sa direkt när jag började fråga lite om bilen att den gått 17.000 mil och 7300 som det stod i annonsen. Då tackade jag för mig.

Skönt att man inte åkte dit och märkte det på plats.

Så det är nog läge att vara försiktigt när det står som det gjorde "nur verkauf an Händler oder Export"!

Mvh

Lyxkillen
Håller med, men kan också tillägga att bilen kan vara ett säljuppdrag åt en kund, då vill ju bilhandlaren inte lämna garanti, så då kan just denna frasen också stå i annonsen. Allt behöver alltså inte vara skräp. Mvh
Lyxkillen
Hej!

Kollade som jag alltid gör på firmanshemsida och alla bilar hade samma vilkor dvs "nur an Händler..." lite skumt eller?

Mvh

Lyxkillen
Döm inte i förväg. Läs mitt förra inlägg. Det finns massvis med andra saker som kan göra att de ej säljer med garanti. Exempel:
1. Speciellt inriktade på export
2. Inriktade på förmedling från privatpersoner
3. Inget avtal med något garantiföretag
Lyxkillen
Hej!

Ringde firman och kollade bilen, då sa de dirket att den gått 17000 mil och 7500 som det stod i annonsen, så då var det bara att lägga på igen och tacka för sig!

Mvh
Ok, bara o leta vidare då...
Hmm det kanske vore bra med en svartlista över de "fulaste rävarna" inom tysk bilhandel!? :)

Folk med hjärnceller kör bilar med propeller! :)
a9
51
a96larol
E34 525 tdsT -96
När en auktoriserad BMW-handlare i Tyskland skriver det berömda uttrycket "Verkauf nur an Händler", vågar man då ändå köpa en bil osedd, men med den "vanliga" rutinen för tyska bilar (fax på serviceboksutdrag, m.m.)?

Min fråga är sprungen ur spekulation på ett relativt gammalt objekt, men som trots allt hanteras av en BMW-handlare. Miltalet är också mycket lågt, men BMW-handlaren kontrollerar väl miltal så gott de kan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.