AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.858

Carlite borstar

ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
Efter att ha tittat på Stackens bilvårdssida tänkte jag prova att maskintvätta bilen i en biltvätt med Carlite borstar (bättre för lacken än traditionella borstar enligt Stacken). Problemet visade sig vara att personalen på mackarna i min hemstad Gävle visade sig ovilliga att tala om vad för sorts tvättborstar man hade i sin anläggning. "Jag vet inte vad för sorts borstar vi har", "Det är absolut inga problem med vår biltvätt" eller "Vi har inga borstar alls" är de svar man får. Är det någon på det här forumet som vet vilka biltvättar i Gävleområdet som använder Carlite ?
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Carlite borstarna finns i Statoils nya tvättar.
Borstarna skiljer sih rejält från de gamla klassiska borstarna med strån. Carlite borstarna ser mer ut som en skurmopp. Breda band....

Även Shell har börjat använda liknande borstar. Skillnaden är att Shell kallar sina borstar för "mjukborstar".
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alla typer av borstar repar, vissa mindre än andra. Automattvättar, både med och utan recirkulerar vattnet och detta gör att speciellt under vintern blir vattnet väldigt salthaltigt, dvs det fräter.... Sen att man sköljer av med fräscht ocirrkulerat vatten gör knappt ngn skillnad.... OK GDS eller motsvarande är det enda jag kan rekommendera.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
ha
98
hazard
320i touring -98
OK Gör-det-själv fungerar bra för mig, min fru är dock inte lika entusiastisk för BMW'n. Tänkte alltså lokalisera bästa alternativet (Carlite ???) om hon händelsevis behöver tvätta bilen.

Tvättfantast:-]
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Välj då en borstlös tvätt, den är det minst dåliga automatalternativet. egentligen bättre att bilen är smutsig än att automattvätta. Men det beror ju på hur petig man är.....

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En rejäl vaxning inför vinter så klar du automattvätten
i ca 10 ggr. Tvättar på Hydro. Wesumat mjuktvätt kallas det visst.Verkar vara traditionella borstar
så var mjuktvätten sitter vet jag ej, har tvättat där varje vinter i flera år sedan mina händer inte tål kyla så bra längre.Bilen blir ren och saltet försvinner
brukar grunda med lite extra naturvänlig avfettning innan.

MVH
Hasso
Tänkte bara lägga mig i lite i debatten om vattnet i tvättarna. Jobbar skälv på en Shell mack och på vår Laserwash (Borstfri tvätt) använder vi EJ recirkulerat vatten! Varken i tvättmomentet, underspolningen eller sköljningen. Vet dessutom om att flera av Shells borstfria maskiner i Sthlms området inte använder sina reningsverk pga att de inte behöver ännu...

//Calle
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
callo

Vilken shell anser du ha bäst tvätt i Stockholmsområdet?

;)
Kan inte svara för alla men vill man ha borstlöst så är Bandhagen (ny maskin ca 0,5 år) eller värmdö ett bra alt. Täby har fin fina carlite borstar, standard borstar (tråkigt men bra resultat!) Gyllene Ratten (bra tvätt som sällan står stilla).
Men "putsbög" som man är kan jag bara rekomandera handtvätt!

//Calle
Hej
Ett litet inlägg bara
Jag har aldrig maskintvättat någon av mina bilar.
Tycker det är bättre att handtvätta, Då har jag bättre koll på lack o skador som ev uppkommit.
mvh
ha
98
hazard
320i touring -98
Hej!
Har fortfarande lite svårt att lokalisera en Carlite tvätt i Gävle, eftersom folket på Statoilmackarna vet "niente" om tvätthallarna. "Jo den är alldeles ny, borstarna liknar Wettex trasor".
I varje fall är ämnet rätt hett eftersom min stålblå BMW ser för djävlig ut efter bara en dag ute på vägarna just nu.

Tvättoman
Det måste vara rätt sort! Kan också likna tjocka sämsskinns "blad". Sen kan du även se det på att en sådan tvätt snurrar betydligt långsammare än en traditionell tvätt.

//Calle
Här finns lite info om Carlite borstar + bilder...
Länk

//Calle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.