|
|
|
|---|---|
|
Hej! Nu kanske det kommer en "dum"fråga men det pratas ju om en eller dubbla vanos när man pratar M3.. Vad är det?? /Johan | |
|
VANOS, betyder att kamaxeln kan ställas, och på så sätt få optimerat ventillyft på olika varvtal. Om det är Dubbel Vanos, så menas det både insugs och avgas sidan. Finns i en rad olika bilmärken, ja de flesta nya bilar har det, på t.ex Toyota heter det VVT, Variable Valve Timing. Hoppas det hjälpte. |
|
|
Nja, lyftet ändras inte...däremot vinklarna mellan insug och avgasventilernas öppning/stängning. Vridningen sker via ett elektrohydrauliskt mekaniskt system. BMW:s system är steglöst mellan min och max-läget på vridningen av kamaxlarna, vissa andra liknande system t ex Hondas V-tech och Toyotas system (som i princip är en plankning av Hondas system eftersom patentet har gått ut) har olika kamnockar för hög- och lågvarv. Där ändras både tiderna (vinklarna mellan kamaxlarna) och lyftet. Men det är å andra sidan digitalt: antingen lågvarvsnocken eller högvarvsnocken. Tanken med båda systemen (Vanos och V-tech) är att man skall få en motor med både bra lågvarvs- och högvarvsegenskaper samtidigt. Med konventionella kamaxlar måste man göra en kompromiss... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, tack Johan B. Man kan alltid vänta sig en bra förklaring av dig. Jag menade med lyft, att ventilernas öppet tider ändras, inte själva längden "m", på ventilen. Jag menade i form av "tid". Är det rätt? Jag kanske sade lite fel tidigare, för olika höjd på lyftet låter ju faktiskt dumt:) |
|
|
Jo, det är "ventiltiderna" man ändrar med vanos. Men Hondas system ändrar både ventiltider och lyfthöjden, eftersom man byter kamnock vid skiftet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.