AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
989

Vanos? vad är?

Hej!
Nu kanske det kommer en "dum"fråga men det pratas ju om en eller dubbla vanos när man pratar M3..
Vad är det??

/Johan
VANOS, betyder att kamaxeln kan ställas, och på så sätt få optimerat ventillyft på olika varvtal. Om det är Dubbel Vanos, så menas det både insugs och avgas sidan.

Finns i en rad olika bilmärken, ja de flesta nya bilar har det, på t.ex Toyota heter det VVT, Variable Valve Timing.

Hoppas det hjälpte.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, lyftet ändras inte...däremot vinklarna mellan insug och avgasventilernas öppning/stängning.
Vridningen sker via ett elektrohydrauliskt mekaniskt system.

BMW:s system är steglöst mellan min och max-läget på vridningen av kamaxlarna, vissa andra liknande system t ex Hondas V-tech och Toyotas system (som i princip är en plankning av Hondas system eftersom patentet har gått ut) har olika kamnockar för hög- och lågvarv. Där ändras både tiderna (vinklarna mellan kamaxlarna) och lyftet. Men det är å andra sidan digitalt: antingen lågvarvsnocken eller högvarvsnocken.

Tanken med båda systemen (Vanos och V-tech) är att man skall få en motor med både bra lågvarvs- och högvarvsegenskaper samtidigt. Med konventionella kamaxlar måste man göra en kompromiss...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
OK, tack Johan B. Man kan alltid vänta sig en bra förklaring av dig.

Jag menade med lyft, att ventilernas öppet tider ändras, inte själva längden "m", på ventilen. Jag menade i form av "tid". Är det rätt?

Jag kanske sade lite fel tidigare, för olika höjd på lyftet låter ju faktiskt dumt:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det är "ventiltiderna" man ändrar med vanos.

Men Hondas system ändrar både ventiltider och lyfthöjden, eftersom man byter kamnock vid skiftet.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.