AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.738

Digital Laddtrycksmätare till Turbo, vart finns det?

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej alla...

Jag vet att någon har frågat tidigare här på forumet men ingen svarade på den tråden, så nu gör jag en ny.

Jag håller på med en turbo installation i min E34 525:a och tycker personligen att Alpinas originalmätare från B10 BiTurbon är det snyggaste mätarhuset för laddtryck m.m. men det är helt omöjligt att få tag på begagnat och nytt så kostar det 5600:-
Och det tycker jag är lite för dyrt.
Men jag har gett mig F*N på att jag ska ha digital avläsning av turbotrycket i stil med Alpinas, men nu till frågan.

Finns det någon här som vet vart man kan köpa en digital turbotrycksmätare (för under ca 1500:- tack!).
jag har ringt runt till alla turbofirmor jag hittat i sverige (14st) och INGEN vet något alls om några eftermarknads mätare för laddtryck som är digitala.

Det ända som jag har hittat är det som KH-Motorsport säljer, men då är det lite väl dyrt (3100:-)

Finns det ingen som har byggt något liknande själv eller vet någon annan som har del-lista till ELFA eller något liknande om man vill göra en själv.
Jag har hittat en länk där en person gör en sådan mätare men hans lista med delar finns inte på ELFA?
Länk

Någon som har lust att hjälpa mig kanske?
Det är väl så att där man börjar bli seriös så tar resurserna slut?
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
ja de kanske är så...

men jag tycker de e skummt att de e så många här på forumet som håller på me turbo och sen vet INGEN någonting eller ens har hört verkar det som, något om digitala laddtrycksmätare?

Okey att dom kanske inte e lika bra som vanlig analoga, men nån borde väll ändå vet nått eller ha hört nått om nån som har det i sin bil?
eller?

jaja, man får väll lösa de här problemet själv verkar det som. men de ska nog inte va några problem. :-)

Pe
165
Pekka Power
530dt -99
850iA -91 735iA -87
Det finns ju digitala däcktrycksmätare bygg om en sån det borde ju bli billigt.. Har ej provat själv men det borde ju gå..
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Mitt förslag är att du använder en MAP-sensor till styrsystemet på ditt turbo-bygge. En MAP-sensor ger vanligtvis en spänning mellan 0 och 5 Volt. Det finns olika mappsensorer, tex "1bars" som bara kan mäta undertryck (vacuum) och "3bars" som mäter mellan min 1bars vacuum och max 2bars övertryck. Om man anpassar utsignalen till en "paneldisplay" av led-typ eller lcd-typ borde det funka fin fint. Ett förslag på display: www.kjelloco.se sök på art nummer: 48130 eller 48131. Denna display klarar 0-20mV eller 0-2Volt, osv. alltså bestäms mätområdet helt genom att välja två motståndsvärden (eller löd in en potentiometer så kan man kalibrera sig fram genom att trimma på potentiometern). Detta innebär att 0-5Volt är inget problem att fixa. Normalt finns det även en "noll-punkts" kalibreringspotentiometer på displayen så att man kan ställa in en viss offset. I vårt fall med en "3bars" MAP-sensor så är "0-tryck" (varken vacuum eller tryck) runt 1,66Volt. Kalkyl: max 5Volts utslag/mätområde 3bar=1.66Volt per "bar". Om inte displayen har någon offset-potentiometer kan det bli nödvändigt att löda till en op-förstärkarkrets med några motstånd och en potentiometer så att man kan skapa sig en offset. En op-förstärkare med komponenter, typ max 50:- på Elfa. Har ej provat detta själv men tycker inte det borde vara omöjligt att fixa.
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
åhh, äntligen lite svar.

däcktrycksmätare, vart finns sånna?
och MAP-sensor säger du, hmm... hur mycket skulle hela MAP-sensor byggnationen gå på i pengar ungefär, är en mapsensor dyr eller? jag tror aldrig att jag har sett en sådan.
Men det låter intresannt.

Jag ska kolla upp dom alternativen...

PW
191
PWM3
M3 -94
///Magic by Holset and DTA P8PRO
kolla Länk kostar en slant men du får massa andra mätare och finesser på köpet!!

i´m not driving too fast...
...i´m just flying too low!
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
ja en såndär MPM Dashlogger vore nog kul å ha, men de e ändå inte riktigt vad jag är ute efter.
Jag skulle vilja ha lite mera originalkänsla i instrumentet, plus att den kostade 6000:- hehehe....

här hittade jag en däcktrycksmätare i alla fall.
Länk
Om man kunde bygga om den. de borde nog gå.
Jag ska nog köpa den från biltema, och så tar jag sönder en färddator-display som jag har, och så har man tur så kanske man får det att fungera ihop... och då blir det väldigt mycke originalkänsla, hoppas jag i alla fall.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.