|
|
|
|---|---|
| tjo alla skulle bli väldigt glad om jag kunde få hjälp med ett par problem med min BMW 525i -88 grejen e den att min tank mätare och temp mätare plus att att mätaren som vissar hur mycket den drar per mil osv(glömt va den heter) dom fnkar inte alls men hastighets mätaren och varv räknaren funkar jag fattar inte vad som hänt skulle bli glad för råd och givetvis så e ju inte det det ända problemet jag har den kokar också har precis byt topplocks pakning plus värme paketet och jag får den inte att sluta koka kanske inte luftat den ordentligt???Har snckat med en snubb som e duktig på just bmw och han sa att jag skulle hålla varven på 1500 och bara trycka i vatten det har jag gjort men icke funkar inge vidare...SNÄLLA hjälp...skullle bli skit glad för att hjälp jag kan få...////Micke | |
|
Felet med tankmätaren och tempmätaren beror troligen på att kondensatorerna i kretskortet är trasiga. Sök på SI eller KONDENSATOR så hittar du mycket skrivet. Tyvärr är det så att M20 motorn är väldigt svårluftad just på 5-serien. 3-serien är lättare att lufta av någon anledning. Men på 525i 88-90 måste man vara envis med luftningen. Grundtipset som jag brukar ge: 1. Ställ bilen i uppförsbacke så expansionskärlet kommer högre än motorn. 2. Vrid på full värme, fläkt av. 3. Försök hitta en tratt med en slang/strut på som nedersta delen passar på expansionskärlets fyll hål och tryck den emot. 4. Fyll vätska så mycket det går och starta sedan motorn. 5. Varva inte speciellt mycket, låt stå på tomgång. 6. Knacka med en mejsel på värmeventilerna, de brukar kärva. Känn på alla slangar så du har vätska i dem o inte luft. Luften brukar sätta sig i returslangen från värmepaketet. 7. Lufta på båda luftskruvarna. Håll koll på tempmätaren! Den får inte gå över kl 1, helst inte ens över kl 12! |
|
|
Om du öppnar säkringsboxen i motorrummet på förarsidan, lossar modulen till färddatorn, (den andra stora boxen från skärmen sett, innanför ljusboxen) tvättar riktigt rent med elektronikrengöring och sätter tillbaka boxen kan dina instrment mycket väl fungera igen, annars får du byta... Mvh Magnus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.