AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
873

Försäkring vid ägarbyte?

I lördags 24/10 sålde jag en bil till en kille vi skrev ägarbyte jag fick mina pengar och alla var nöjda.
När killen är på väg hem så krockar han med en annan bil och han anses skyldig för olyckan.

Nu säger försäkringsbolaget att detta ska gå på min försäkring hur kan detta vara möjligt???

(Tillägas ska att köparen ej tog någon försäkring på bilen innan han åkte hem)

Vad gör jag nu??
Tillägas kan också att ägarbytet är registrerat hos vägverket 24/10
Reglerna är nog lite luddiga i och med att den gamla ägaren är ansvarig fram till datumet som ägarbytet registreras men den nya ägaren måste ha en försäkring från den dagen ägarbytet registreras.
Se länk.
Länk
l3
180
l3xus
323TIC -83
Fr.o.m. att ägarpapperna skrivs på så är den nya ägaren skyldig att se till att det finns försäkring på bilen. Ägarbytet registreras på det datum som står på papperet även om ägarbytet skulle registreras efter 2 veckor. Har inte den nya ägaren en försäkring på bilen får han ens inte köra den från plasten, och den gamla ägaren kan inte stå som ansvarig för att den nya ägaren orsakar skador på bilen.
l3
180
l3xus
323TIC -83
Kollade precis på vv.se och det visade sig att det mkt riktigt stämmer att den tidigare ägaren är ansvarig för fordonet tills ägarbytet registreras och att anmälnan måste komma in inom 10dagar om det skall registreras på den dagen som står på ägarbytespapperet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.