|
|
|
|---|---|
|
Har en Bmw tillsalu som är import. Den ska ha gått 20 000 enligt vad jag vet. Får Samtal från "svensk" som säger att han kan kolla direkt hur långt gått, väldigt enkelt. Om milen inte stämmer så är det bedrägeri från min sida, och jag kan inte sälja bilen enligt han utan att begå ett brott. Han kan självklar ta den för ett ointressant pris. Så nu 2 frågor! Hur kollar man mätarställningen på 316-92 E36? Och är det bedrägeri som biler står nu?, har självköpt bilen med vetskapen att "alla" bilar är skruvade från Tyskland.. | |
|
Det är bara bedrägeri från din sida att du säger att bilen gått vad som står på mätaren. Om han frågar och du svarar att du inte vet hur långt den verkligen gått är det inget bedrägeri oavsett vad mätaren står på. Vet du däremot att mätarställningen är felaktig är du skyldig att upplysa en köpare om detta... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Kan man kolla mätarställningen enkelt? | |
|
Ja, det är bara att köra in till BMW så kontrollerar dom den till dig... Det där "gamla knepet" med knappen och vrida på nyckeln funkar alltså inte, för jag förmodar att det är den metoden "svensk" använder...? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Ja det var det han tänkte göra, vad betyder siffrorna man får upp? | |
|
De siffrorna har inget med mätarställningen att göra. Det är diverse siffror som betyder olika saker, bland annat skall chassinummer och mjukvaruversion i bilen visa sig. Vissa av sifferkombinationerna verkar inte ens BMW-verkstäderna veta vad de betyder, så det kan vara något som bara fabriken kan tyda... Finns en del trådar om detta som du kan nå via "sök inlägg". Men mätarställningen kommer som sagt INTE fram genom detta! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Finns inget sätt att kontrollera mätarställningen på en E36:a förutom att kolla upp s-boken. | |
|
En verkstad kan som sagt kolla mätarställningen....men det är inte helt vattentätt, då det går att manipulera det som verkstäderna ser också. Men då blir det krångligare/dyrare för "mätarfuskarna", så oftast avslöjas mätarfusk genom en uppkoppling på en verkstad. För att få full koll, räcker det inte med att kolla serviceboken! De förfalskas ofta. Man får helt enkelt försöka följa bilen tillbaka i tiden och ta kontakt med verkstäderna som har servat bilen tidigare och kolla om det som står i boken finns lagrat i deras datorer (det finns inget centralt register!). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej verkstäderna kan inte kolla upp mätarställningen på en E36:a. Det jag menade med att kolla serviceboken är givetvis att man ska ringa de verkstäder som servat bilen och stämma av med dem. |
|
|
Detta liknar mest ett dåligt försök att lura av dig bilen..... Du behöver inte oroa dig för något bedrägeri så länge du har rent mjöl i påsen, bara att fortsätta att annonsera och invänta en seriös köpare. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Jag hade skällt ut jävlen som ringde, för hans arroganta sätt. BMW-Brings more women |
|
|
Wide Skicka ett mail med information om din bil, tillsammans med biler eller länk till en sida med bilder och berätta lite kort om bilen o vad du vill ha för den... Min lillebror har tagit körkort och behöver en rolig bil som inte är så snabb... ;-) 4 Cylindrar är 2 för lite! |
|
|
Ja visst hade man sagt ifrån, om man kunnat mer i ämnet. Men tur att internet finns så man kan få klarhet i sånna häre saker snabbt..:) Mugge bilen är tyvärr såld.. |
|
|
"För att få full koll, räcker det inte med att kolla serviceboken! De förfalskas ofta." Hehehe, en "bekant" har en stooor bilskrot, serviceböcker till nyare "importbenägna" bilmodeller är guld! "Rätt" bok kan kosta lika mycket som motorn och säljs direkt till hugade importörer/bedragare! Numera, om boken inte är med när attraktiv bil kommer in(och det är den inte, dom flesta har boken hemma tydligen) så försöker han få in boken till bilen ifråga "för att dokumentera miltalet på motorn". Sist så hade en intet ont anande ägare till en MB fläskmodell skickat den till honom=5000 i näven, tack o bock du snälle fd mb-ägare! |
|
| Mats-saH - din vän hjälper alltså dessa tvivelaktiga personer att begå brott och lura oss som köper dessa bilar. Att han dessutom ringer och kräver in serviceboken från folk så att han kan tjäna några extra tusenlappar på folk som råkat illa ut är verkligen beundransvärt. Jag skulle vilja ha samma totala avsaknad av samvete och känsla för rätt och fel. | |
| Hm jag skrev "bekant" inom citationstecken för att liksom säga att han inte är min bäste vän direkt...gillar att skryta med vilka fina affärer han gör osv. Han är ju en liten kugge i hela karusellen med importbilar, som medverkar till att vanliga hyggliga människor som litar på ett servicehäfte åker på en blåsning! Tag varning alltså! | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
låter som en ny typ av bedrägeri, som jag inte har hört talas om tidigare. genom att säga åt dig att du luras om du säljer bilen till någon annan så får de säkert ett vrakpris, trots att bilen är schysst! undrar hur många som råkat ut för detta? mvh Johan |
|
Det är tamejtusan inte lätt att vara "vanlig" bilkonsument idag! Tänk er följande - fullt möjliga - scenario: Den resande säljaren Nils hittar en nyimporterad 540iA -99 med "garanterad mätarställning" 10.000 mil till ett bra pris. "10.000 mil på fem år låter rimligt och både servicebok och säljare säger ju att det stämmer" tänker Nils och slår till. "180.000 kr är ju rent billigt". Elva relativt lyckliga bilägarmånader senare hittar Nils en annan bil som han vill åka runt i - "En säljare kan ju inte ha samma bil två år i rad". Nils annonserar ut sin 540iA som nu gått 15.000 mil för 150.000. En kväll ringer en man och säger att han VET att bilen är mätarskruvad men att han kan tänka sig att köpa den för 115.000 kr. Nils blir livrädd och tänker "bäst att slå till direkt" och säljer bilen till telefonören fort som attan. Han hade ju faktiskt inte kollat att allt stämde innan han köpte bilen. Några dagar senare hittar Lars sin drömbil i en annons på Blocket - 540:n som Nils tidigare ägt. "Både pris och mil känns verkligen rätt" tänker Lars. Lars är dock påläst och vet att man bör kolla med verkstäderna som servat bilen. På knagglig tyska lyckas han få tag i den info han behöver och konstaterar nöjt att bilen bara gått 500 mil sedan den kom till Sverige för ett år sedan. Han "vet" att bilar bara skruvas utomlands och har inte en tanke på att ringa Nils och kolla om det stämmer att han bara kört 500 mil på ett år. Lars betalar säljaren 165.000 kr med ett leende på läpparna och precis när han påbörjar färden hemåt slår mätaren om till 10.600 mil. Den euforiske Lars gasar på lite extra hemåt - "det är ju inte varje dag man köper en ny bil!". Tyvärr upptäcker han alldeles för sent att den glittrande körbanan inte bara är regnblöt utan också hal. Mitt i en kurva tappar han all kontroll över bilen och åker rätt ut i mörkret. Några sekunder senare är allt tyst och lugnt. Lars tror knappt det är sant - han har klarat sig helt utan skador! "Jävla tur att man bytte upp sig från den gamla Saaben" konstaterar han innan han kravlar sig ur vraket. Bilen är verkligen helt skrotfärdig, det råder det ingen tvekan om och Lars tömmer bilen på alla papper innan han ringer efter hjälp. Efter en hel del strul med försäkringsbolaget får Lars ut ungefär halva summan han köpte bilen för. Han hade nämligen "missat lite skitsaker" som gjorde att han egentligen körde runt helt oförsäkrad. Lars lyckas dock få ut tillräckligt mycket pengar för att han ska kunna köpa sig en annan 540. Visserligen bara en E34, men ändå. "Det är inte alla som har en 540" tänker Lars optimistiskt. "Jag förlorade halv köpesumman, men jag lever och det är huvudsaken" fortsätter hans tankegångar. Några veckor efter olyckan ringer mobilen. "Hej, det var från Hederlige Harrys Bilskrot. Ville bara be dig komma förbi med serviceboken till din smällda 540 som vi fått in." |
|
|
liste> Underbart skrivet. Fan att man föddes med samvete :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
huvudet på spiken liste!!! tokbra skrivet!!!! ___ Mvh Patrik N. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.