AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.130

323i-79 Gångjärn? Blyersättning?

ga
49
garmo
525i -89
Båda dörrarna på bilen glappar. Jag har tagit bort en dörr men jag förstår inte hur man får bort själva gångjärnet. Går det att knacka ut sprintern eller måste man svetsa dit ett helt nytt gångjärn?

Dessutom undrar jag om man måste tillsätta blyersättning när man tankar. Det låg en flaska blyersättning i skuffen när jag köpte bilen. Om man nu ska tillsätta, varför?

Tacksam för alla svar
ga
49
garmo
525i -89
Bilen är 323i -79
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
ja det är viktigt att tillsätta blyersättning för att motorn skall gå bra och det märks hur den rycker och går illa om du inte gör det, kan gå sönder helt faktiskt. Men du behöver kanske bara tillsätta blyersättning varannan tankning. Du skall inte behöva svetsa dit nya gångjärn vad jag har förstått, men har faktiskt aldrig pysslat med just detta.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Senast BMW hade en bil med gutjärns topp var kanske på 50 talet eller nått, till dom behöver man blyersättning.

Bilar med alutopp har lösa ventilsäten innpressade, och dom är av ett hårdare material och behöver inte blyersättning.

En bil går inte bättre med blyersättning, det är ventilsätena på bilar med gutjärnstoppar som slits mindre.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Glömde skriva att det är sprintarna du ska byta ut.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Isåkare>>>Tja....Då gav BMW(bl.a.) fel information till mig på min gamla 528i-82,dem sa att åtminstone var fjärde tankning så skall blyersättningb hällas i,stod även på dåtidens bensinmacksinformation(i en speciell folder man då fick).

Så att det bara är toppar i gjutjärn som ska ha blyersättning är tagit ur luften anser jag....Var har du hört detta om man får fråga?
Beror på vilka ventilsäten man har...Alla säten tålde inte blyfritt,allra minst på fullvarv på t.ex autobahn.

Ventilsäten på BMW,s före 85 var inte härdade för att kunna gå på blyfritt...Kalium var det mest använda smörjmedlet vad jag vet iaf.
Sedan så togs kaliumet bort och man får nuförtiden pytsa i själv detta.

Mvh Janne.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
På gång-järnen sitte sprintar med en låsning på undersidan, ta bort låsblecket och slå sen upp sprinten ur gångjärnet underifrån.
Dit med ny sprint o låsbleck o det blir bra.

Ang. blyersättning så ska du hälla i detta, det behövs på dom flesta bilar från 70 o början på 80-talet, För bmw var det kring 94 som nyare bättre ventilsätten monterades o då krävs inte tillsatsen.
Men på en E21:a har du dom mjukare o sämre sätena o där behövs ersättningen, håll i varannan gång så funkar det fint!
Kostar inte många kronor för en flaska o det räcker länge (man ska inte hälla i mycket på en tank!)

///Magnus
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag fick också rådet av BMW i början av 90-talet att jag bara behövde tanka var fjärde tankning med blyersättning i min 3.0S -72!

Det gick bra i ca 3500 mil sedan minskade ventilspelet dramatiskt snabbt (på 50-100 mil) till nästan inget spel alls. Dock hann jag öka spelet innan det blev 0. Flera gånger fick jag justera upp spelet med kort mellanrum. Samtidigt sjönk kompressionstrycket från 12-13 bar till ca 7 bar. Tydligen tog det 3500 mil innan blybeläggningen försvunnit helt och påfyllning med blyersättningsmedel var fjärde gång var alldeles för sällan.

Jag började tanka blyersättningsbensin varje gång och inom några 100 mil hade kompressionstrycket ökat till det normala och jag har aldrig haft problem med ventilspelet under dom 40.000 mil jag kört därefter.

Mitt råd är därför att hälla i blyersättningsmedel om du är osäker för det är stor risk för att du får problem förr eller senare om du har en motor som inte är förberedd med "hårdare" ventilsäten och vad det nu är för ändringar som behövs.

Och det har inget att göra med om det är gjutjärns- eller lättmetallstoppar.

Per L
Per L

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag får ursäkta om jag gav fel fakta. Anledningen var att när jag lämnade in en topp till min 2002 turbo för många år sen, fick just det svaret att det bara behövdes blyersättning till bilar med ventilsätena frästa direkt i gjutgodset. Han sa ex vis, att du behöver inte blyersättning i nån VW för dom har aldrig gjort några gjutjärnstoppar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.