AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
913

Kamremsbyte hjälp!?

Hej!
Har en bmw 320-87 som kamremmen har gått av på. Räcker det att ställa in kamskivan och vevaxeln eller måste man ställa in det drevet i mitten också när man byter rem??
Tacksam för snabba svar!
du menar balansdrevet? isf så är svaret ja, då detta drevet driver fördelaren, och står inte det rätt så blir tändingen duktigt sne!

du får ställa det så att fördelaren pekar mot 1:ans tändkabel när dom andra dreven är i läge, sen justerar du tändningen genom att vrida fördelaren med motorn på ca 2000 rpm....

MVH
Johan K
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Till o börja med: har kamremmen gått av så har ventilerna tagit i kolvarna o krökts!

Topplyft är ett måste!!

Sen finns ingen balansaxel på m20, och du har en -87:a säger du, då sitter fördelarlocket på kammen på toppen.
Då används det tredje hjulet vid kamdrivningen endast av oljepumpen och det spelar ingen roll hur den står!

///Magnus
Så här ligger det till.

Brottet på på remmen hände när jag körde på tomgång och ettans växel. Så har jag tur kan ventilerna klarat sig.
Men igårkväll ställde jag in alla drev och satte på den nya kamremmen, bilen startar nu men vill inte gå på cyl 4 o 5. Kan detta ha med tändningen å göra eller kan det vara dom två cylindrarna som har fått "stryk"?

Mvh Karlén
Cl
317
Clintan
325i -87
750iAL -95
Dessvärre så luktar det ventil-ras lång väg... =(

Du kan ju kolla så att du verkligen fått kuggremen rätt, annars är det att lyfta på toppen som gäller!

Lycka till
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Spelar ingen vilken växel eller varvtal du kör på, några ventiler tar i kolvar omeddelbart o kröks, det är oundvikligt på en M20!

Garanterat minst 1 ventil som är krokig, men troligen fler.....

O som jag skrev tidigare, om fördelarlocket sitter på kammen, vilket det gör på en -87:a så finns ingen fördelare och därmed ingen tändjustering!

Lyfta av toppen är ett måste vid kamremsbrott på M20-motorn!

///Magnus
måste återuppväcka! har en bekant med en 320 -87 och där sitter inte födelaren på kammen, det gör den ju bara på motronicbilarna som kom -88 och framåt! eller kan man ha en motronic M20 tidigare om det var en import t.ex.?

MVH
Johan K
Se
64
Segge
320i -86
Motronic kom redan 87, finns både med L-jetronic och motronic av den årgången.
åhfan, där lärde man sig ngt nytt!

MVH
Johan K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.