|
|
|
|---|---|
plupp |
Tjenixien! Jag har tänkt att bygga en bandpasslåda och funderar lite fram och tillbaks... Har två st DLS SP12:er liggandes.. Kommer jag att behöva båda basarna för att få till bra tryck i bilen eller räcker det med en utav dem? Hur mycket skiljer det att ha en eller två basar? Om man säger, det jag strävar efter är att det inte ska vara hälsosamt att sitta i bilen när man spelar fullt ut :D Med tanke på utrymmesskäl är det väl bättre att bara använda en men samtidigt vill man inte kompriomissa bort trycket ;) Vad tror ni, räcker det med en eller måste jag utnyttja båda? |
|
ehh.. utrymmesskäl.. ?? kör du en cab?? eller vad... tvåtolvor i en V-fromad bandpass konstruktion bör inte bli särskilt stor.... denna sitter det 2st 10:or i Länk och måtten på den är B88xD35xH37 cm.... Och ska det bli sinnes sjukt tryck som du verkar vara ute efter hade jag valt att använda båda 12:orna :) --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Spelar förövrigt 131,7db med den lådan i en utav mina E30:s --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
plupp |
Ja vad vet man som nybörjare? :) Föresten, hur kraftig generator behöver man för att driva något i stil med det där? Har bara 80A, kan det räcka tro? |
|
en kraftigare bas låter bättre än två små...... ///325/// |
|
|
Ja ska du använda de högtalare du ha så låter en tolva hälften så högt som två OM du har effekt till det. Beror på vad du har för steg till basarna om den räcker. Troligtvis gör den det om du inte har ett monstersteg och om du inte spelar med motorn av för då behöver du ett till batteri. |
|
plupp |
Sitter inne med ett DLS D1000 slutsteg. Tydligen ska det vara ett klass D steg som ska förbruka mindre ström än ett "vanligt" steg? Om det är sant låter Jag vara osagt. Som det är nu så spelar jag med det steget fast med två MDS basar, 10" Audio(nånting) Limited Editon i basreflexlåda. Har också en konding på 1,2 F. Men lyset och instrument i bilen blinkar som faen när jag basar på lite. Vad kan detta bero på? Kan det ha att göra med att batteriet är kasst eller har jag helt enkelt inte tillräckligt mycket stöm från bilen? |
|
Laggie, en ökning av verkningsgraden på 3dB vilket en extra identisk parallellkopplad bas ger gör inte att du spelar dubbelt så högt utan just 3dB högre. Däremot behöver du dubbelt så mycket effekt för att spela 3dB högre. Människan uppfattar en ökning på ca 10 dB att vara dubbelt så högt. Jag är också av den uppfattningen att det är bättre att satsa på 1 bättre bas än 2 bra om man ska lägga ut lika mycket pengar. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ja nu menade jag en logaritmisk ökning på 3db vilket är dubbelt så högt, dock som du säger behövs det ungefär 10db för att människan ska uppfatta tryckskillnaden som dubbel. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Logaritmisk? Elektriskt sett innebär 3dB alltid en halvering eller fördubbling av effekt, t.ex 20-40-80-160-320W osv men det säger ingenting om hur mycket den akustiska effekten i t.ex en bil förändras. Lådkonstruktion -typ, elementens verkningsgrad mm spelar in liksom lådans placering och anpassning till kupén osv. FP |
|
|
Fundera först hur du skall leda in ljudet i bilen, så ser du vilka möjligheter det finns att placera och använda ett eller två element. Hos ett högtalarelement ökar oftast distorsionen med ljudtrycket, vilket innebär att två element kan spela renare än ett element, vid ett givet ljudtryck. Klass D steget har högre verkningsgrad än ett konventionellt steg, vilket ju medför att det drar mindre ström för en given uteffekt. Tag reda på om det är två ohms stabilt, om inte är det kanske mindre vits med två element, för steget är väl ett monosteg. Blinkar lyset när du spelar med motorn igång eller avslagen? |
|
|
Foke: Logaritmisk är ju en skala. Tex db är en logaritmisk skala vilket som du säger betyder att 3db är en fördubbling. Detta gäller både i effekt in och konarea/verkningsgrad ut. Alltså har jag 100w och en 10" bas så får jag x med db. Dubblerar jag effekten eller verkningsgraden(=dubbel konarea) så får jag 3db högre. Sen att människan inte uppfattar 3db som dubbelt så högt eller att bilen/lådan mm förstärker eller försvagar frekvenser är ju en helt annan sak. mvh / Lars Det är aldrig för sent att ge upp. |
|
|
Med tanke på att du vill ha "Ohälsosamt" tryck i bilen så använd båda basarna. Ditt D1000 steg är konstruerat för att jobba med låg impedans, om jag inte mins helt fel så lämnar det 600 W i 2 Ohm & är fullt kapabelt att spela snyggt ända ner till 1 Ohm. Vad gäller lådan så bygg en bandpass, men se till att du får in portarna i cupén ordentligt. |
|
plupp |
Nockenwell Hade tänkt att leda in ljudet genom att dra upp portar genom hatthyllan. Sen så tänkte jag sätta högtalare i hatthyllan också. 6:9 er kanske? Har hört att man måste bygga separat låda till dem om man har baslåda i skuffen, men det bör inte bli några problem med det om man nu har en bandpasslåda, i och med att då kommer all bas in i bilen och det håller inte på att dunka nere i under högtalarna. Steget är ett monoblock 1 ohm stabilt (är jag nästan 100 på), så det borde väl fungera med det? :) Japp, det blinkar både med bilen igång och avslagen. |
plupp |
I och med att jag redan nu har problem med blinkande lysen och dylikt, kommer inte det bli ännu värre när jag har SP12:erna. Är inte de mer tungdrivna än MDS skräpet jag har nu? Kan jag få mer bas än vad jag har nu, om jag byter högtalare, sätter inte den otillräckliga strömen "stopp" för hur mtk bas det kan produceras? Eller kan det vara så att jag har kopplat fel på något sätt eller är det helt enkelt för lite, eller för klen, ström i bilen? Kan ju vara bra anledning att byta bil i så fall ;) |
|
Är märket Hazard nåt att rekomendera?? |
|
| Det blinkande lyset tyder ju på att du får spänningsfall, så visst kan det vara klokt att se över såväl laddning som batterikapaciteten. | |
|
Man slarvar ofta med dB-begreppet i olika sammanhang. Helt riktigt är det en logskala (10log) vid effektmätning men 3dB är inte en fördubbling i alla sammanhang, vid t.ex spänningsmätning (20log) är 6dB en fördubbling/halvering. Ett dB-värde är ett förhållande mellan två nivåer, inget fixvärde som t.ex volt eller watt vilket man ofta glömmer att tala om. Huruvida en ökning av effekten med 3dB t.ex från 100 till 200W in i en viss låda alltid ger 3dB högre akustisk effekt ut är tveksamt och beror på en mängd parametrar. Samma sak med dubbla konarean, skall det förutsättas att slaglängden är oförändrad isf? Intressant diskussion iofs, och här ovan pratar man 10 och 12", värt att tänka på är att 12" endast är drygt 40% större än 10", medan drygt 14" ger dubbla arean (förutsatt att vi pratar runda element). Svag spänningsmatning är inte bra, verkar som du behöver byta till fräschare och/eller kraftigare batteri eller komplettera med ett extra. Tag gärna ett med låg inre impedans, t.ex Exide Maxxima eller ett Optima, Sonnenschein osv och skall du köra längre tider med hög effekt så måste du byta till större generator. Med 80A generator kan du kanske ta ut ung. hälften som max när bilen och laddningen fått sitt = max 400-500W. Med normal verkningsgrad kanske du kan påräkna hälften av detta ut i högtalarna, allt grovt räknat beroende på vad du för utrustning osv. Försöker man ta ut mera så går det en kort tid (minuter) men du dränerar batteriet sakta men säkert. FP |
|
| D1000 steget är förvisso ett klass D steg, men det är ett kraftigt steg & det kräver ganska mycket stöm. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.